tisdag 31 maj 2016

SIFO frågar "Sverige nu 2016"


Först kom det ett brev där man berättade att jag snart skulle få hem en SIFO-undersökning (Svenska Institutet För Opinionsundersökningar) i brevlådan och att det var viktigt att just jag svarade och inte någon annan. Detta för att jag var utvald efter ålder, bostadsort, kön mm. Ok, tänkte jag, det ska jag såklart svara på. Lite som en samhällelig plikt, liksom. Får man chansen att vara med och påverka så varför inte?

Så kom då nästa brev med den "lilla" SIFO-undersökningen. Det visade sig vara ett A4-kuvert med ett kompendium tjockt som en resekatalog från "Swanson's Travel" ungefär. I början stod det instruktioner: "Kryssa så här och inte så här", dvs man fick inte kryssa lite snett i rutorna, utan det var viktigt att man kryssade alldeles precis från hörn till hörn. Sen stod det: "Du har gott om tid på dig att fylla i enkäten, flera veckor. Men vi är självklart tacksamma ju snarare du kan skicka tillbaka den, fullständigt ifylld." 

Med pytte pytte pytteliten text och med tusentals pytte pytte pyttesmå rutor började sedan frågorna. När jag skummat lite med ett förstoringsglas till hjälp insåg jag att jag aldrig kommer att orka igenom detta. Dels var frågorna hur många som helst, dels ville de ha en massa olika detaljerade svarsalternativ. Inte bara "ja" eller "nej".

Ett uppslag i SIFO-undersökningen.
Sedan insåg jag att den stora undersökningen helt enkelt handlade om hur företagen skall nå ut med reklam på bästa sätt framöver. Vilka tidningar läser du? (I stort sett inga.) Vilken radiokanal lyssnar du på? (Absolut ingen.) Vilka TV-program ser du? (Absolut inga.) Vilka tidningars hemsidor tittar du på? (Några, men jag har "Ad-block" = ett program som sorterar bort reklam.) Hur mycket pengar lägger du på kläder skor bil hemelektronik osv osv. Sorry, men jag tänker inte hjälpa företagen att hitta nya sätt att bombardera mig med reklam. Jag gör allt jag kan för att slippa reklam. 

Snälla rara SIFO: Vill ni ha några svar får ni ta bort minst 90% av frågorna. Jag rekommenderar också att ni förstorar texten ungefär tio gånger. Då kanske de flesta utan synproblem orkar med att läsa frågorna och kryssa på rätt ställen i era rutor. Vi synskadade har tyvärr inte så stora möjligheter att påverka, men strunt i oss; vi anser nämligen vår tid vara alldeles för värdefull för reklam i alla fall. ;-) 

VEM i hela friden svarar på sådana här enkäter? VEM i hela detta avlånga land lägger gratis ner minst tio timmar av sin fritid på att svara på sådana här idiotfrågor? VEM? 

SIFO frågar - SIFO får inga svar. Inte av mig i alla fall. Mitt frågekompendium passar alldeles ypperligt i papperskorgen.  


6 kommentarer:

  1. Tack, jag fick genom din blogg hjälp att redan i förväg ta beslut att inte delta i enkäten "Sverige NU", och har därmed sparat massor av tid och - inte minst - min egen integritet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha! Bloggen lär då INTE vara populär hos SIFO ;-)

      Radera
  2. Samma här, fick just brevet och googlade lite. Statistik hjälper jag gärna till med, men inte marknadsundersökningar. :/ Läste dock att de tydligen mutar med div. premier om man är sen med att skicka in, så det kan ju va värt att dra ut lite på det (och sen svara vad man sjutton vill).

    (Har också tinnitus och ljudkänslighet förresten. Ingen höjdare.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, fick mååånga påminnelser och mutbrev. Kan även påminna mig att insatsen höjdes något för varje brev, men det rörde sig om någon procentandel av vinsterna på en premieobligation. Och med dagens räntor är chansen till vinster på premieobligationer i princip noll...

      (Nej, det där du nämner inom parentes är verkligen ingen höjdare. Och allt vanligare blir det tyvärr, speciellt bland "hörlursgenerationen"... =/ )

      Radera
    2. Uppdatering! Nu erbjuder de bl.a. trisslotter eller nåt presentkort på 100kr. Inte mycket egentligen, men sitter ändå här och funderar på om jag har råd att tacka nej... 100 kr är mycket pengar för mej liksom. *axelryck*

      Radera
    3. Hahaha! Jadu, det är upp till var och en hur man värderar sin tid. =D =D =D

      Radera