tisdag 17 juli 2012

Baka lavendelskorpor en regnig semesterdag

Vädergudarna har inte riktigt varit på vår sida denna sommar - inte om vi önskat sol och stekande hetta i varje fall.

För att citera min spinninginstruktör: "Gå nu inte runt och vänta på solen, utan se till att det blir sommar ändå!"

Idag har jag lyssnat till dessa kloka ord genom att baka lavendelskorpor. Doften av lavendel är väl ändå i högsta grad SOMMAR! =D För att äta lavendelskorpor behövs varken god syn eller god hörsel och för att baka dem räcker det att du har lite lagom centralt seende som jag, så du kan läsa recept, sätta ugnen på rätt antal grader och vara försiktig med kniven när du hackar mandeln. Ingredienserna kan du förhoppningsvis smaka dig till, så det inte blir 1 tsk socker och 2 dl salt istället för tvärtom! ;-)


Receptet jag fann från Rosendals trädgårdscafé:

Lavendelskorpor

120 g grovhackad sötmandel
2 ägg
2 dl lavendelsocker (Strösocker blandas med lavendelblommor. Egentligen ska blandningen stå i en burk minst ett par veckor, men det går bra att använda färska lavendelblommor, eller som jag läste någonstans, mortla torkade blommor.)
1 tsk salt
5 dl vetemjöl (Inklusive till utbakning)
1 tsk bakpulver
(100 g grovhackad mörk choklad)
(1 äggvita till pensling)

Blanda mandel, ägg, socker och salt. Tillsätt 3 dl av vetemjölet blandat med bakpulvret (och ev den lätt mjölade chokladen). Blanda i resten av mjölet, lite i taget. Passa så att det inte blir för mycket.

Rulla ut längder på mjölat bakbord och lägg dessa på smord plåt eller bakplåtspapper. Jag rullade tre längder för att få ut många skorpor. Pensla dem ev med äggvita men det går lika bra utan.

Grädda i 180 grader 15-20 minuter. Skär längderna i skorpsnittar och torka dem därefter i 100 grader 30-40 minuter.

Hade jag bara begripit hur jag får till bilder med iPaden skulle jag fått snålvattnet att rinna på dig, men jag överlåter det åt din fantasi. Jag vill inte heller ha skulden för att din dator får kortslutning på grund av detta ;-)






1 kommentar:

  1. De var jättegoda, men nästa gång bakar jag dem MED chokela'!
    =)

    SvaraRadera