torsdag 15 november 2012

Helikopter = fläkt?


Som jag skrev i mitt förra inlägg har min vanliga hörapparat varit trasig under det senaste dryga året, med återkoppling som följd.

Fick tillbaka den för två veckor sen, med resultatet att jag nu hör dova basljud mycket bättre än tidigare. Kombinationen med mitt CI, som huvudsakligen förstärker diskantljud blir så optimal som det går. Bra!

Men, attans vad mycket basljud det finns!!! När jag befinner mig ensam hemma brukar jag lägga av mig mina Höron för att "vila mina öron". Det jag hör då är främst min tinnitus, som får chansen att framträda mycket tydligare när inget annat konkurrerar. Därtill hör jag dova ljud från maskiner, stora lastbilar och annat som befinner sig i närheten. Microns surrande kan jag höra om jag står väldigt nära den (inom två dm), men det plingande ljudet från den kan jag enbart höra med mitt CI. När man spolar i toaletten, släpper ner toalettlocket, om en granne skulle få för sig att borra i väggarna, det är också sådant som jag eventuellt kan höra utan något hjälpmedel. (Har inte heller några stora problem med att höra en av frisörens hundar som skäller konstant när den blir lämnad ensam nere i salongen som finns i hyreshuset. Oftast sena nätter = vanvård?)

Så... Jag fick alltså tillbaka min lagade hörapparat. Mängden basljud har som sagt ökat markant! Saker som jag inte ens visste (hade glömt bort under det senaste året) kan låta, låter otroligt högt. Satt på jobbet och hörde "foff-foff-foff-foff". Vände mig till några kollegor och frågade om det var fotbollsmatch idag, eftersom det surrade en helikopter ovanför hustaken. "Helikopter? Vi hör ingenting." svarade de allihop. "Jamen vad är det då som säger 'foff-foff-foff'?" undrade jag. Efter mycket funderande och tänkande kom de fram till att det måste vara fläktarna i taket som surrar. Fläktar som låter som helikoptrar!!! Ujujuj! Det märkligaste tycker jag, som nu hör detta ljud så otroligt högt, är att de - normalhörande - inte ens hör det! 

Berättade detta för pojkvännen när vi satt och åt frukost i söndags. "Men NU då, NU hör jag ett flygplan! Visst är det så?" "Nej, DET ljudet var en bil som just körde förbi." kom svaret. Om en fläkt låter som en helikopter och en bil låter som ett flygplan... Vad ska inte då en geting låta som?! Tur det är vinter snart, så jag får tid att vänja mig vid alla basljud innan "Flugornas herre" anfaller i vår! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar