måndag 24 december 2012

God Jul!





2 kommentarer:

  1. Har precis läst dina inlägg som du skrev inför CI-operation och inkopplingen av CI't (EASen) och tänker vilken otrolig skillnad det måste vara att göra detta som vuxen jämfört att få det gjort som barn. Min son har precis, vid lite drygt 12 månaders ålder, fått CI unilateralt och det har verkligen gått hur lätt som helst för honom. Inte alls tagen av operationen, verkade inte ha ont och var precis som vanligt dagen efter. Inkopplingen verkade inte heller bekomma honom och nu, nästan tre veckor efter inkoppling har det hänt massor med språkutveckling (både "tal" och tecken).

    Jag hoppas verkligen att du är nöjd med ditt beslut och att det funkar okej med implantatet, kan inte ens tänka mig hur det känns!

    Gott nytt år!
    /Emma

    PS Henry opererades också i Lund så vi träffar samma personer som du, kul och intressant att läsa om dina upplevelser och erfarenheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emma!

      Jag är otroligt nöjd med mitt CI! Kul att det går bra för Henry, jag har kollat i din blogg då och då. Det är fascinerande att han fixar tre språk på en gång och gör det så bra =)

      Ja, det där med hur man mår efter op kan nog variera väldigt, oavsett ålder. Yrsel och annat kan också ställa till det om man har otur, själv slapp jag tack-och-lov det.

      Det som jag mest ser som den stora skillnaden mellan att få CI som barn eller som vuxen är ju att den vuxne oftast har "lärt sig höra med en annan ljudbild" tidigare och nu ska "lära om", medan det för barnets del blir så att CI-ljudet är den "rätta ljudmiljön" från början. Under förutsättning att tekniken inte fallerar förstås.

      God fortsättningen på 2013, som kommer att bli extra spännande för er med nytt CI i familjen! // Tina

      Radera