tisdag 28 maj 2013

Hur låter ljudet i ett CI efter 2,5 år?


"Jag har en fundering, skulle du kunna beskriva LJUDET i ditt CI för mig?" frågade Anneli i ett mail. 

Precis en sån här radio hade mormor och morfar.
Den här bilden hittade jag på google.se
Så jag började fundera ordentligt. Jag är inte så förtjust i att försöka lyssna med enbart CI, utan föredrar nästan uteslutande CI och hörapparat i kombination, så att jag får en "hel" ljudbild, om än inte i stereo utan endast i mono. Haha, det där med mono och stereo får mig att minnas när jag lyssnade på mormors och morfars radio som barn, när de hade testljud. "Ljudet kommer nu från vänster sida." Jag trodde det satt en liten, liten tomte inne i radion som sprang fram och tillbaka i radion från höger till vänster. 

Ok, nu efter två och ett halvt år med CI svarar jag såhär på frågan:

Tänk dig ett trumset bestående av upp-och-nervända plastspannar och stora grytor. Som cymbaler använder du porslinstallrikar i olika storlekar. Som high-hat använder du dig av två plasttallrikar som slår ihop med varandra. Tre upp-och-nervända glas får fungera som tom-tom osv. Framför "trumsetet" sätter du en fantastiskt duktig trummis, som får spela för glatta livet. Det kommer att låta massor, men det kommer att låta "stumt och fattigt".

Sedan sätter du samme trummis framför ett riktigt komplett trumset av högsta kvalitet, där cymbalerna är av mässing och trummorna är klädda med riktigt skinn. Be honom spela exakt samma musikstycke på de riktiga trummorna. Det kommer att låta massor här också, men med en fantastisk efterklang och med ett djup som aldrig kan åstadkommas med plastspannarna ;-)

DÄR har du skillnaden mellan att höra med CI och att höra med ett friskt öra, om du frågar mig idag. 

1 kommentar:

  1. Tusen Tack för Din beskrivning!
    Blev så nyfiken att jag var bara tvungen att fråga!
    Och frågor vill ha svar, och det fick jag!
    Tekniken går framåt, men än finns en del att förbättra.....! Ha de gott! / annelie

    SvaraRadera