tisdag 19 november 2013

Vad är det i ordet "DÖV" som är så svårt att förstå?


Idag har jag ledig dag och hade bokat tvättstugan, så jag satte väckarklockan på ringning. I vanlig ordning snoozade jag ett antal gånger. Lite för många gånger, kanske ;-)

Till sist masade jag mig i alla fall ur sängen, plockade ihop smutstvätten och tog mig ner till källaren. Mina Höron* låg i torkapparaten efter gårdagens träningspass, så jag brydde mig inte om att ta dem på mig. Jag skulle som sagt bara stoppa in tvätten i tvättmaskinerna. 

När jag sent omsider kom ner till källaren mötte jag en granne från andra trappen som just kom ut från tvättstugan. "Åh, katten, det var visst inte idag jag skulle tvätta." tänkte jag och kikade på bokningstavlan för att se NÄR jag hade bokat egentligen. Grannen mumlade något. "Ojdå, jag tvättar visst inte idag, det är först imorgon, ser jag." sa jag. Sen log jag, klappade grannen på armen och vände igen. Grannen började mumla något mer: "Mummelmummelmummel." Då vände jag mig om mot henne och sa: "Jag är döv, jag hör dig inte alls." och log igen. "Mummelmummelmummel." "Jag är DÖV!" sa jag och pekade mot mina öron. "Mummelmummelmummel." Jag såg hur munnen på damen rörde sig, men jag var för trött och det gick alldeles för fort i den dåligt upplysta källaren för att jag skulle kunna uppfatta någonting alls. "Det är ingen idé att du pratar med mig. Jag är tyvärr D-Ö-V." sa jag igen och använde samtidigt teckenspråk för att hon skulle förstå att jag menade allvar. "Jaja." sa hon då lite lätt irriterat, vände på klacken och gick.

Finns det flera betydelser för ordet DÖV eller varför är det så svårt att bli trodd? Är det otänkbart att en döv person ska kunna tala perfekt utan vare sig läspande "S", otydligt eller släpigt som många med grava hörselskador kan göra. Hur ser en "döv" person ut? Hur ser en "synskadad" person ut? Framför allt frågar jag mig: HUR ser en "DövBlind" person ut? 

Det här är ingen unik händelse. Det sker dagligen att folk inte tar mig på allvar eller vill/kan förstå att jag inte ser eller hör som man "ska". Inte ens med glasögon, hörapparater eller Cochlea Implantat. 

Snälla, du som sitter inne med sanningen: Berätta HUR en DövBlind person ser ut, så jag kan se ut och uppföra mig på "rätt" sätt. Det är jobbigt det här, att alltid behöva förklara och försvara mig.



*Höron = Cochlea Implantat och Hörapparat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar