onsdag 25 mars 2015

Röd tejp på vita käppen = Har dövblindhet


Min önskan har länge varit att vi i Sverige också ska börja använda röd tejp på vita käppen för att visa att vi har dövblindhet. Och visst, det är inga problem att klistra röd tejp på käppen. Det gjorde jag så fort jag fick min första markeringskäpp för långt mer än tio år sen. Jag hade nämligen läst på internet att så gör dövblinda i många andra länder, bland annat i Storbritannien, Australien och USA. Jag trodde att det var lika känt i Sverige, men tydligen inte. Här var det inget vedertaget tecken för dövblindhet - ännu. Då hjälper det ju inte hur mycket jag klistrar röda tejpmarkeringar på käppen - om ingen förstår varför? Fast, det har inte hindrat mig. Jag reser ju en hel del och det skadar ju inte att kunna informera folk i andra länder om min situation.

Jag försökte för många år sen att få med mig folk i olika dövblindgrupper bland annat på Facebook så att de också skulle sätta röd tejp på sina käppar, men fick mest negativa kommentarer. Folk ville (av rädsla?) inte visa att de var BÅDE syn- och hörselskadade. Den vita käppen visade på deras svaga punkt och att då skylta med att de dessutom var hörselskadade blev för mycket tyckte de. Jag har förvisso hört skräckhistorier om att synskadade i London inte vågar sig ut med sin vita käpp i mörkret eftersom de då tydligt visar att de är "lätta offer" för rån och överfall.

Tyvärr, säger jag, för nog är chansen större att vi blir bemötta på bättre och vänligare sätt om vi visar att vi har dövblindhet, än risken att vi blir rånade just på grund av att vi har en vit käpp med röd tejp? Nog är det bättre att förekomma och visa att vi har svårt att se OCH höra och därmed kanske vi kan få lättare att delta i samhället. Att inte betraktas som ufon med lägsta möjliga IQ. Folk kanske förstår att de måste knacka oss på armen för att få vår uppmärksamhet istället för att bara ropa något. Folk kanske förstår att vi inte hör "här är kvittot" utan istället kan tänka sig att lägga över det i vår utsträckta hand. Folk kanske förstår att när vi går på en buss eller ett tåg så hör vi inte "ursäkta, jag vill bara komma före här" när någon envist måste kliva på våra käppar. För då hade vi nog ryckt undan dem illa kvickt - ingen synskadad vill ha sin käpp knäckt. Det är ju den vita käppen som får fungera som våra ögon. 

Nu börjar det dock hända grejer här! För Tobbe, min käre Usher-vän, han har förmågan, han! Han skrev ett väldigt uppmärksammat inlägg på Facebook för tre veckor sen om den röda tejpen på vita käppen. Detta inlägg har till dags dato delats inte mindre än 34 251 gånger! Trettiofyratusen! Inte nog med det, flera medier har uppmärksammat inlägget och idag skrev till och med Expressen om Tobbe

Det handlar - som alltid - om att vara rätt person på rätt plats och i rätt tid. Nu är det verkligen rätt tid för oss dövblinda/med dövblindhet att börja synas och höras! Och Tobbe är absolut rätt person att föra vår talan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar