onsdag 31 augusti 2016

Byråkrati in absurdum


I förra veckan damp det ner ett brev från "Hörselhjälpmedelsbolaget XYZ". Där stod det att läsa ungefär som följer:

"Post- och Telestyrelsen har from 2017-01-01 beslutat annan användning för frekvens ABC123. Vi vill därför informera dig som har fått mötesmikrofon DC20 som arbetshjälpmedel via oss att dessa absolut inte får lov att användas efter 2017-01-01. Vi ber dig kontakta oss via telefonnummer 123456, 123457, 123458, 123459 eller 123450 inom det snaraste."

Vänta vänta vänta vänta vänta! Vänta här nu! VAD STÅR DET EGENTLIGEN?! Jag läser igenom texten ett par gånger till och vänder på pappret fram och tillbaka bara för att konstatera att det enda sättet som vi nästintill DÖVA personer som har användning av dylika hjälpmedel ombeds kontakta "Hörselhjälpmedelsbolaget XYZ" är just via TELEFON! Men mailadress då? Hallå, vi lever på 2000-talet, det finns internet och mail numera för döva personer. Hur tänkte man här egentligen???

Jag får ge mig till tåls och ringa dem från jobbet några dagar senare. Det är där jag har just den omnämnda DC20 som inte bara fungerar som mötesmikrofon utan även är den länk mellan mina Höron (CI + hörapparat) och telefonen som gör att jag kan uppfatta vad som sägs i telefon.

"Ja, men vi har din mailadress här." berättade kvinnan som svarade. "Fint, då kan ni kanske hålla den framtida konversationen till mig via mail och inte via telefon?" föreslår jag - som för övrigt inte är i tjänst varje dag och kan vara svår att nå på den enda telefon jag kan höra i.

Sedan fortsätter jag: "Men jag förstår inte, om frekvens ABC123 inte längre får användas, då är det väl bara att programmera om mikrofonerna till en annan frekvens?" "Jag vet inte." svarar telefonkvinnan."Vi återkommer till dig när vi vet mer." 

I mitt huvud börjar det snurra hej vilt. Om detta inte är klart till årsskiftet, HUR ska jag då kunna sköta mitt jobb? Visst, mycket av kundkontakten sker via mail, men jag behöver ju mötesmikrofonen för att kunna höra kollegorna men även de kunder som kommer in och sitter framför mig...

Som om detta inte var nog, har min hörapparat lagt av för femtioelfte gången och den här gången lagas den inte igen eftersom den har ganska många år på nacken. Med CI-teamet i Lund fungerar mailkonversationen ypperligt. Vi mailade fram och tillbaka och vi är överens om att jag ska få behålla det fabrikat jag är van vid (Widex) och jag har valt färgen "pearl white".
Pärlvit Widex-hörapparat
mot vit bakgrund...
Utprovning av apparaten sker genom CI-teamet i Lund, eftersom den skall ställas in för att passa så bra som möjligt ihop med mitt CI. Detta är de såklart bäst på.


Igår tog jag tåget till audionom S i Lund för att ta ett nytt audiogram samt göra ett avtryck till insatsen (den lilla plastpluppen som sitter i örat). Apparaten hade inte hunnit komma från Widex, men förhoppningsvis har jag den i slutet av nästa vecka. "Men du S, hur ska jag göra med audioskon? Den jag har passar säkerligen inte på den nya apparaten?" frågade jag. "Tja, det där får du ta med 'Hörselhjälpmedelsbolaget XYZ', det är väl de som ordnat dina arbetshjälpmedel?"  

Jag ska försöka förklara detta lite enkelt för er: Audiologen på Lunds lasarett ordnar min nya hörapparat. "Hörselhjälpmedelsbolaget XYZ" ska ta reda på vilken audiosko som passar till min nya hörapparat. ("Audiosko" kallas en liten plastmojäng som gör att jag kan fästa en mottagare på hörapparaten. Denna lilla mottagare tar emot ljudsignaler från sändaren, dvs den DC20:a som alltså inte får användas efter den 1 januari 2017.) När de gjort det skriver de en offert till mig och jag skall i min tur skriva en ansökan till Försäkringskassan som - förhoppningsvis - tillstyrker denna. Därefter skall jag återkoppla till "Hörselhjälpmedelsbolaget XYZ" som gör beställningen och när audioskon kommit skickar de den vidare till mig tillsammans med fakturan. Fakturan är ställd till mig och jag får betala densamma. Så snart jag gjort det ska jag fylla i en annan blankett till Försäkringskassan, bifoga kopia av fakturan och be dem ersätta mig för mina utlägg. 

Hur lång det tid kommer att ta innan jag fått den nya audioskon och kan tala i telefon på jobbet efter att jag fått min nya apparat, det står skrivet i stjärnorna. Hur många personer kommer att vara inblandade i samma ärende? Och HUR mycket kostar denna apparatur i pengar, nedlagda arbetstimmar osv innan allt är klart? Snacka om byråkrati! 

Ja just det, och strax är det dags att köra igång ruljansen igen, så att allt det nya är klart innan årsskiftet. Ni förstår att jag inte orkar jobba mer än halvtid på banken, eller hur? Att ha dövblindhet är ett heltidsjobb bara det, ska jag tala om. Många blanketter blir det...




4 kommentarer:

  1. Byråkrati landet Sverige. Jag börjar undra om vi på riktigt inte är på väg att drunkna i allt detta!? Nyligen var jag själv i kontakt med försäkringskassan - och hade bemödat mig om att skriva två utförliga bilagor för att underlätta ärendet...meeen, hade handläggaren ens läst dem (nej). Ingen verkar iddas med allt detta längre, och jag är tveksam till att någon ens har greppet längre... Sorry så negativ jag är ;-)blir dock alltid så peppad av din förmåga till frisk distans Tina! Hoppas att det där hinner lösa sig i tid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja herregud, utan distans, ironi och en gnutta humor hade jag nog gått under för länge sen. Ja, jag hoppas på det bästa. Har två möten i denna veckan i ärendet, så det rör sig åt rätt håll i alla fall ;-)
      Fortsättning följer...

      Radera
  2. Du/ni håller i alla fall många människor med arbete med all pappersexercis! Och det ser ju bra ut.... Heja på, du är fantastisk! L-M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst håller vi folk sysselsatta... På gott och ont. Politikerna har redan börjat analysera utgiftskontona och risken finns att det trots allt är försent att göra vinst på aktier i massaindustrin ;-)

      Radera