tisdag 21 mars 2017

Ättestupan, del 3 - "Den här gången lyckades ni inte knäcka mig, FK!"


Idag damp det ner ett vitt fönsterkuvert med min adress i rutan. Uppe i vänster hörn stod det "Försäkringskassan" med gröna bokstäver.

Jag slet inte upp kuvertet, för jag var beredd. Beredd på det värsta. På avslag. Det var avslag. Definitivt och oåterkalleligt AVSLAG. Jag skummade argt igenom de första raderna och sen vek jag ihop brevet och la ner det i kuvertet igen för jag orkade inte lägga mer energi på den här historien. Redan i de första raderna kunde jag läsa ut rena lögner från deras sida. Antingen har handläggaren missuppfattat alltihop eller så är hon helt dum i huvudet. Det troligaste är nog ändå att hon medvetet ljuger enkom för att segervisst kunna ge sitt AVSLAG. Så att hennes chef sedan kan klappa henne på axeln och säga: "Duktiga du som sparat 10.000:- till Försäkringskassan, här får du ditt utlovade lönepåslag på X kronor i månaden!" 

Att jag nu sitter här helt lugn har jag underbara P och S att tacka för. Under den senaste tiden har de med gemensamma krafter lyckats hjälpa mig att hitta en hörapparat som har möjlighet att använda telefonkoppling och samtalsmikrofoner på mitt jobb. Redan förra veckan var jag hos audionomen och provade den. Det som återstår är att justera ljudinställningarna. Den fungerar! =) Lite för svag för mitt vardagliga liv, men det är inte där jag ska använda den. Den ska endast användas på jobb och det för att jag över huvud taget kunna tala i telefon och använda mötesmikrofonerna. Mirakulöst nog har finansieringen av denna mackapär också löst sig! Och jag är så otroligt tacksam för att jag nu slipper att ha mer att göra med Försäkringskassan för den där gången. Genom att trolla med sina gyllene trollstavar har alltså dessa änglar lyft bort en enorm sten från mitt bröst. Jag kan andas igen! Och höra! <3  

Tack även alla ni som höll era tummar och tår för mig - det värmde oerhört och det gjorde susen! (Även om inte ens ni rådde på Försäkringskassan.)

Det som är så sorgligt är att alla andra som är i min sits kanske inte har tillgång till någon P eller någon S som kan trolla. Så här ska det bara inte få lov att gå till! Att en person som har dövblindhet - alltså inte bara är hörselskadad, utan även gravt synskadad - smaka på ordet: d ö v b l i n d h e t - inte får någon hjälp av FK till arbetshjälpmedel därför att deras fyrkantiga regler säger att en person inte får äga mer än en hörapparat. Om den hörapparaten den dövblinde har fått som är absolut bäst för deras dagliga liv nu inte har den teknik som behövs för arbetssituationen så ska alltså hörapparaten bytas ut mot en apparat som fungerar på jobb oavsett om den de facto fungerar sämre i vardagslivet. 

Att en person som har dövblindhet faktiskt både kan och får utföra ett jobb som drar in skattepengar till samhällsapparaten hör inte till vanligheterna, tyvärr. "Så kan vi ju inte ha det!" säger tjänstemännen på Försäkringskassan - samma instans som sen (förhoppningsvis) betalar ut sjukersättning - och gör genast allt de kan för att stänga möjligheterna till fortsatt egen försörjning.


Den som ser någon som helst logik i detta räcker upp handen NU! 

4 kommentarer:

  1. Det är konstigt att man har så olika syn på glasögon och hörapparater. På varenda FK-kontor och andra kontor finns det massor av människor som förutom sina vanliga brillor även har terminalglasögon. Det är helt naturligt! Kan man inte applicera samma tankar när det gäller hörapparater? Men om du blir sjukskriven för att det inte funkar att jobba ska du inte tro att det godkänns, för du kan ju bevisligen jobba. Om du får rätt hjälpmedel. Som FK inte vill betala....L-M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där gjorde du en jättebra jämförelse, L-M!
      Bara det, att de på FK som har fått terminalglasögon har inte behövt skicka in ansökan hos FK om att få bidrag till arbetshjälpmedel, dessa har deras arbetsgivare betalat. Arbetsgivaren som ju är: Just det, Försäkringskassan!!!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Glad att det löste sig för dig, men ledsen att FK inte hjälper till mer. Och de som styr, politikerna, de verkar inte alls vilja stifta lagar som är logiska.

    SvaraRadera