tisdag 30 maj 2017

Sniffa på en blomma i Lomma


I morse roade jag mig med att läsa under "Den här dagen" på Facebook. Där visas ett urval av vad man själv har skrivit på Facebook vid dagens datum ett antal år bakåt i tiden. Lite nostalgiskt, sådär. Som att läsa ur en gammal dagbok.

Den 30 maj 2010 hade jag tydligen varit på sommarkonsert i Allerums kyrka och inlägget ljöd:

Psalm 752, vers 2: "Och när dagen lång du hör fåglars sång, hör du himmelens egna ljud." Kan inte minnas om jag någonsin kunnat höra fåglars sång och plötsligt idag fick jag en sån obeskrivligt längtan efter att få göra det... Snart, snart :-)

På hösten samma år fick jag mitt Cochlea Implantat och sommaren därpå skulle sedan äntligen bli den första av många fågelsångssomrar. Så sent som på vår vandring i lördags fann jag ett helt nytt fågelläte som jag lyckades spela in på min mobil. Nu har jag med hjälp av olika appar och internet lyckats identifiera den som en grönsångare. Årets första NYA fågelläte är alltså en: Grönsångare (
Phylloscopus sibilatrix). Nej. Jag såg den naturligtvis inte. F, som har riktningshörsel, lokaliserade den till "ett av de där tre träden väldigt högt upp nånstans". 


För den som inte kan se bilden (som jag lånat från 
falknatur.se), kan jag förtälja att fågeln har ungefär samma ljusgröna nyans som vårens första löv i träden har. Fågelns läte var ett pipigt pip-pip-pip som liksom avslutades med ett väldigt högt drillande skrik. Hoppas verkligen att han fann sig en liten grönsångarflicka till slut. 


Kitesurfarnas färgade segel skymtar
bortom grässtråna i förgrunden.



I förra inlägget nämnde jag förresten Lomma och på Kristi Himmelfärdsdagen fick vi äntligen tillfälle att besöka byn. Vi startade med en härlig vandring längs havet vid Habo Ljung mot Bjärred där varenda trädgård prunkade av minst ett par syrener som doftade helt ljuvligt. På vägen tillbaka mot Lomma småbåtshamn svängde vi ut på bryggan i Lommabukten där kunde vi beundra kitesurfarnas färgglada segel. Lunchen bestående av rökt lax och nypotatis avnjöts sedan på fiskrestaurangen till ackompanjemang av en strålande sol över segelbåtarna i mynningen av Höje å. Här skulle jag verkligen kunna tänka mig att bo.


Näsduksträd där vissa av bladen är
extra stora, dubbelvikta och kritvita.


En kopp kaffe men ingen glass senare (köerna var milslånga till Lomma Glassfabrik, tyvärr) åkte vi vidare mot Alnarpsparken där vi fortsatte att vandra runt ett par timmar. Vilken fantastiskt vacker park! Nästan alla träd blommade med bland annat fruktträd i massor. Slottet var täckt av blåregn och näsduksträdet visade sig i sin allra bästa prakt. Näsan kunde inte få nog av allt det doftande, nya, fräscha. Ögonen kunde inte se sig mätta på det vackra som blommade. Jag gjorde mitt bästa för att med kamerans hjälp föreviga så mycket som möjligt. "Mr F" hjälpte mig att hitta fina motiv och visade mig fina växter så att jag inte skulle missa något. Öronen njöt av allt kvittrande, inte minst koltrasten som överröstade det mesta. 



Ännu en härlig dag att lägga till i den digitala dagboken, men allra bäst gör sig dagen förstås i min mentala dagbok.





Senare =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar