fredag 28 april 2017

Flumma på en blomma i Lomma


Förra helgen fick jag den stora äran att hålla ett föredrag på Hrf Skånes årsmöte. (Hrf = Hörselskadades Riksförbund.) Jag berättade om hur det är att leva med dövblindhet samt om min väg från helt döv till konstgjort hörande med hjälp av Cochlea Implantat. "Dövblind fågelskådare - en utopi?" var rubriken.

Min snälle särbo steg upp i ottan för att skjutsa mig till Lund. Jag ville vara där i god tid och vågade inte lita fullt ut på att tågen inte skulle fastna på något spår någonstans. Det händer liksom jämt och ständigt. Dessutom är kollektivtrafiken något som tar enormt på krafterna när man lever med dövblindhet och jag ville helst vara alert när jag skulle stå där framför fyrtiotalet personer och tala.

När jag kom till lokalen var det redan folk på plats och jag började med att scanna igenom de för mig helt nya lokalerna. Hur såg lokalen ut, var fanns toaletterna, var fanns kaffet, var skulle jag stå och var satt publiken? Sen satte jag teknikern i arbete ;-) Han fick dra för gardiner för bländande fönsterrutor, vi flyttade på bord och jag fick hjälp att testa tekniken. Tekniken, det innebar förstås att få igång datorn och skärmen där jag skulle visa min PowerPoint-presentation, men även att hörselslingan behövde testas i skarpt läge. Det var en sak att jag skulle kunna höra när de andra talade, men den här gången bestod även publiken av hörselskadade personer, så det var förstås ännu viktigare att se till att de kunde uppfatta vad jag sa.

Det fanns förvisso skrivtolkning på plats så att alla skulle kunna hänga med, även de som inte kunde höra något alls. Med skrivtolkning menas att en person hela tiden skriver ner vad som sägs och detta kan i sin tur läsas på en stor skärm. Den som har dövblindhet brukar kunna få låna en egen läsplatta och anpassa den så att texten blir så bra som möjligt. En lite ovanlig situation för mig faktiskt; det brukar ju vara jag som är den som anpassningar behöver göras för, inte lika ofta tvärtom. Jag kunde inte heller skynda mig igenom presentationen, för jag fick ju se till att tolkarna hann med att skriva. Om ni visste vad de är duktiga!



En rosa bukett med gerberor och ranunkler.
När någon ger mig en mikrofon och släpper mig lös ska de inte vara så säkra på att jag släpper den ifrån mig i första taget ;-) Jag använde mig av stödord på min PowerPoint och fyllde ut med tal därtill. Ärligt talat hade jag inte stenkoll på klockan, men visste att det upplägget gjorde att jag kunde anpassa mig åt båda hållen, men HUR kan en och en halv timme gå så fort egentligen? Det kändes i alla fall bra efteråt och som tur var fick jag både frågor och kommentarer från åhörarna. Och en vacker blombukett som fortfarande står nästan lika vackert som för en vecka sen. =) 

Till hemresan hade jag beställt Färdtjänst. Egentligen tycker jag att det är ett nederlag att behöva använda mig av Färdtjänst, men tanken på att bussa mig från utkanten av en stad jag inte känner till så bra till att byta färdmedel på centralstationen kändes inte som ett hållbart alternativ. För att boka Färdtjänst hade jag ringt från jobbet där jag har rätt telefonteknik dagen innan och hamnade i en av dessa utlandsplacerade beställningscentraler någonstans. Givetvis förstod jag nästan inte ett ord av vad personen som svarade sa. Jag la på luren och försökte en gång till men hamnade hos en annan person som var lika svår att förstå. Jag la på igen. Tredje gången svarade "Laila" och med henne lyckades jag någorlunda genomföra beställningen. Det var mycket upprepningar och "Förlåt vad sa du?" från båda hållen, men till sist tror jag att vi kom överens om var och när jag skulle hämtas samt vart jag skulle resa.

Exakt på minuten kl 13:00 kom den gula minibussen från Skånetrafiken och hämtade upp mig! Det fanns redan en person i bilen och färden gick söderut på motorvägen. "Vänta nu, ligger inte Helsingborg norr om Lund?" frågar du dig nu. Jodå, det är alldeles riktigt, men när man nyttjar Färdtjänsten transporteras man inte bara från start till mål utan man får även sightseeing Skåne runt inkluderat i priset. På så sätt kom det sig att jag fick se Lomma för första gången i mitt liv. Alltså, jag har jobbat i byn Arlöv som ligger några kilometer söder om Lomma i tre år men har aldrig, jag säger ALDRIG varit i Lomma! Hur har jag kunnat missa denna mysiga ort? De fem minuterna vi var där gav genast mersmak och jag har redan bearbetat särbon så hit måste vi åka och turista i sommar. "Jag vill sitta och flumma på en blomma i Lomma" som Kal P Dal sjöng en gång i tiden.

Att åka Färdtjänst kräver att man har tålamod, att man inte har bråttom och att man har varit och kissat innan man sätter sig i bilen ;-) Med ett öppet sinne och positiva tankar kan man sedan ta allt det där extra som en trevlig bonus. Nu blev jag ju inspirerad att besöka Lomma. Dessutom var jag hemma utanför min egen dörr en timme efter att jag satt mig i bilen i Lund. Det hade ALDRIG gått om jag skulle tagit buss-tåg-buss-apostlahästarna.

Och vem vet, kanske hittar vi sedan någon ny och ovanlig fågel i Lommabukten? ;-) 

2 kommentarer:

  1. Tur att det är korta avstånd och nära till det mesta i Skåne! L-M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i alla fall här i den västra delen. ;-)

      Radera