tisdag 8 maj 2012

Jag erkänner, jag har fått pippi ;-)


Valborgshelgen bjöd på underbart vårväder och ett par fina tillfällen att njuta av skånsk natur på nära håll.

En guidad skogstur med en ornitolog i Dufvestubbeskogen var söndagens höjdpunkt! Har man lyckan att få möta en sådan person blir upplevelsen ännu större! "Åh, där har vi en duva, ser ni. En rödhake där, ja! Och lyssna där bort bakom mig en lövsångare till höger en gransångare. Hör ni? Gransångare: 'salt sill, salt sill'. Lövsångare: En vacker melodi såhär 'visselvisselvissel'. Vänta nu... Där har ni rödhaken igen - och där svarar duvan mig. 'Hutuhu' och duvan svarar mig igen där borta, hör ni?" =) Sen fick vi lite flora och fauna på köpet och som avslutning köpte vi grillad korv av scouterna.

Pappa Korp håller vakt
Jag hörde fåglarnas olika läten tack vare maxvolym på Höronen, men jag tror ärligt talat inte jag såg en enda liten pjodd (skånska för småfågel). Däremot såg jag korpens bo. Det rörde sig i boet av hungriga små korpar och Pappa Korp vaktade noga. 


Ekorr'n satt i boken
Nästa utflykt gjorde vi till ett annat naturreservat i närheten där vi fann en underbar grillplats intill ett kärr. Väntad mygginvasion i sommar... Det var bara jag och pojkvännen i hela skogen. Förutom oss två; miljoner harsyreblommor, vitsippor, antydan till liljekonvaljer, nyutslagna boklöv (vi käkade både harsyra och boklöv - kanske inte för att det är så gott egentligen, utan mer för att man "ska" nu när det är vår), en ekorre, ett antal pjoddar. Högst troligt fanns där många, många tusen andra individer, som vi varken såg eller hörde ;-) DÅ fick jag för första gången i mitt liv höra en hackspett!!! Jag hörde den alltså på riktigt i skogen! En äkta levande hackspett! =)))

Jag fick en bok av en kompis förra året där man kan lyssna till fåglar, så jag visste hur en hackspett skulle låta. Dessutom hade pojkvännen visat mig en liten film från senaste löprundan där han spelat in ljudet för mig. Nu när pojkvännen talade om för mig att den hördes i skogen lyssnade jag efter ordentligt. Sen hade jag inte några problem att höra den. Vilket mysigt ljud!: "Drrrrt!"

.


1 kommentar: