söndag 17 juni 2012

Morgonstund har guld i mund


Jag måste nog sluta med mina söndagssovmorgnar, för se här vad jag missat medan jag sovit:

Upp med tuppen söndag morgon. Nja inte tuppen kanske, upp med hönorna, då. Tror de får sova några minuter längre än Tuppeluppe. Eftersom jag inte kommer att ha tillfälle att träna på Sats de närmaste dagarna, valde jag att träna spinning idag söndag morgon, så jag inte hinner slöa till. ;-)

På vägen dit skulle jag korsa en cykelbana. Då hörde jag "Ohohoh!" och vände mig åt vänster en gång till. Där kom en urgullig gammal farbror på typ åttiofem plus cyklande som nog var lite rädd att jag skulle gå ut framför honom. Han gjorde som äldre män gör, han lyfte på kepsen och hälsade samtidigt som han skrattade med hela ansiktet. Urgullig! Jag log brett jag också samtidigt som jag tänkte: "Håll i styret med båda händerna, jag blir nervös!" =D 

Väl framme på Sats möttes jag av en skylt med deras aktuella slogan: "Jag tränar inte för att bli ung, jag tränar för att bli gammal." Helt rätt - så vill jag också tänka! 

På cykeln bredvid mig satt en lite äldre man (med "äldre" menar jag kanske sextio-nånting) och flåsade i otakt med mig. Härligt att se att det är fler än jag som vågar trotsa den fysiska åldern och istället bidrar till att höja medelåldern på träningen! ;-)

Efter spinningpasset fick jag syn på min nyligen pensionerade före detta chef och hans fru som svettades duktigt vid varsin träningsmaskin i gymmet. Pratade en stund med dem och vi konstaterade alla att livet får verkligen en extra kick när man kört ett rejält träningspass.

Det regnade och utanför Hemköp mötte jag en gammal dam med rollator som trätt en grön fryspåse över huvudet för att rädda den ondulerade frisyren undan vätan. På sidan ovanför örat stod det att läsa "Kravmärkt" uppochner. Herregud, vad söt hon var!!!

Jag klev in på Hemköp för att köpa lite frukostkesella och frysta bär. Det är mums efter ett träningspass! Av någon anledning var butiken just då invaderad av grånade pigga damer och herrar i åttiofemplus-åldern. Två kassor var öppna och en liten dam och hennes make hoppade lite mellan dem och när jag frågade vilken kö de hade valt så sa mannen: "Nej hon bara virrar lite" om sin söta lilla fru. Skyll på henne, du! ;-)

Tjejen i kassan var pigg som en mört och började ställa frågor om mina inköp. "Har du provat den kvargen innan, är den god? (Ja helt ok!) Tack för tips, då måste jag också köpa."

Vilken härlig morgon! Strunt i regnet - det finns som sagt inga dåliga väder! 

Sen, när jag blir gammal, då vill jag också
sitta under en korkek och lukta på blommorna! 




1 kommentar:

  1. Håller fullständigt med dig, söndagsmorgnar är guld! Ingen som är stressad och alla är avslappnade :-)

    SvaraRadera