fredag 8 juni 2012

Kameleontklänningen


Problem med färgmatchning? Grå starr kan ställa till det något alldeles ibland, har jag lärt mig...

Gick förbi en av mina favoritaffärer på stan för någon vecka sen, mest för att scanna av läget lite. Det visade sig att de hade 30%-dagar just då och jag råkade komma förbi på första dagen =)

Det slutade så klart med att jag impulsköpte en jättesnygg sommarklänning. I affären såg den ut av vara... Låt oss kalla den mullvadsbrun. Fin färg, passar till mycket, tänkte jag.

Vi var på tjugoårskalas på kvällen och pojkvännen sa att det var en snygg klänning jag hade. (Han är väldresserad och har lärt sig hur han "ska" säga ;-) )

I onsdags var det födelsekalas igen och klänningen åkte fram. Nu hade det blivit lite kallare ute, så jag fick för mig att jag skulle matcha den med ett par leggings. Plötsligt såg jag att klänningen hade bytt färg. Den var inte längre mullvadsbrun, den var ju grön. Ah, precis den färgen har jag ju i ett par leggings, tänkte jag och plockade fram dem. Det skar sig... Inte samma gröna nyans uppenbarligen. Snabblösningen blev således ett par bruna leggings istället. De skar sig i varje fall inte mot den numera gröna klänningen.

Väl på festen fick jag komplimanger från tjejkompisarna för den söta sommarklänningen. Jag berättade för dem om mitt färgmisstag; att jag först inte insett att den var grön. Också skrattade jag sådär generat: "Hahaha, så tokigt, va!" 

"Nej, men den klänningen är inte grön, Tina, den är grå. Fast det är en jättesnygg grå färg och du klär väldigt bra i den färgen!", förklarade kompisarna som alltså inte har något fel på synen.

På den här bilden tycker jag att
den ser ut att vara lila...
Hoppsan! Är klänningen GRÅ nu???

Idag var jag nere på stan för att köpa ett par matchande leggings till klänningen, som jag tänkte ha på ett barndop imorgon. Jag gick in i flera affärer men var inte säker på färgerna. Till slut, inne på Twilfit, hittade jag något som jag trodde var grått och när jag kollade på förpackningen stod det faktiskt "FÄRG DARK GREY". Ok, nu ska jag väl våga köpa? Fick löfte av tjejen i kassan om öppet köp ifall det skulle vara fel färg, eftersom jag dumt nog inte tagit med mig klänningen.

Väl hemma konstaterade jag att det var exakt samma färg på klänningen som på mina nyinköpta leggings.

Varför kan det inte stå färg på ALLA kläder man köper? På tvättråds/storlekslappen skulle lika gärna kunna stå vilken färg det är. Kanske kunde man använda sig av de där färgkoderna som jag sett nånstans: 808080 för en viss grå nyans. Så visste man liksom... 

Å andra sidan är det ju ganska trevligt att ha en klänning som är flera färger i en, som min brun-grön-grå... Nästa vecka kanske den har blivit lavendelblå??? ;-)

.

2 kommentarer:

  1. Ombyte förnöjer! Och inte blir det så trångt i garderoben heller. ellem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Så länge jag bara undviker att färgmatcha den helt galet, så... ;-)

      Radera