fredag 29 mars 2013

Mozart requiem c-moll mässa


Idag testade jag något helt nytt: Långfredagskonsert.

Nu i eftermiddags var lyssnade jag till riktig musikkonsert på Helsingborgs Konserthus. Det var hela konserthuskören, det var fyra solister (varav en tenor med hårsvall ner till stjärten), det var "pinnhållare", dvs dirigent, det var stråkar, blåsinstrument och ett piano, det var jag och en full konserthussal. Också var det ett Cochlea Implantat... Nu skulle examensprovet genomföras med CI:t i "skarpt läge"! 

Så fort dirigenten kom in tystnade sorlet i publiken och alla satt andäktigt tysta under hela, precis hela konserten. På scenen viftade en man med axellångt hår med sin pinne (även kallad dirigentpinne) och när han gjort det började musikerna spela med sina pinnar (även kallade stråkar) på sina instrument. Det var mycket violiner, ett antal cellos och ett annat antal basfioler, ett och annat blåsinstrument samt ett piano. Därtill var det uppskattningsvis ett sextiotal personer med fantastiska röstresurser som ackompanjerade det hela i form av en kör med fyra solister. 

Ljudupplevelsen blev tack vare de rena tonerna och den knäpptysta publiken MVG = mycket väl godkänd! =) Ljusupplevelsen var lite jobbigare, scenen var väl upplyst och mina trötta ögon klippte mot det skarpa ljuset. Nu var det ju så att jag var där främst för ljudupplevelsen, så efter ett tag stängde jag ögonen och försökte fokusera fullt ut på musiken istället. Precis som jag befarat, noterade pojkvännen F detta och petade mig i sidan ett antal gånger. Han trodde att jag hade somnat... Vilket i och för sig inte alls är förvånande, för på ställen där det är ansträngande för mig att hänga med har det väl hänt att jag somnat, ska jag erkänna ;-) 

DET hände i alla fall inte här! Tack vare att jag stängde och vilade ögonen emellanåt, begränsade jag ansträngningen och all energi jag kunde uppbåda koncentrerades till öronen och ljudupplevelsen, som blev väldigt positiv! =) Så: Ja, detta gör jag mer än gärna om. 

Efteråt var vi fyra vänner som tog varsin dricka på en ny italiensk restaurang i stan, Opera. Kocken, som var italienare, stack av någon anledning ut sitt huvud i restaurangen. Han såg PRECIS ut som kocken Tony i Disney's tecknade film "Lady & Lufsen", han som säger: "Mamma Mia, hundar börjar tala mat!" Vilken PR för det stället! Dit MÅSTE vi helt enkelt gå och käka en dag! =D

Fast ikväll nöjer vi oss med en simpel ugnsomelett med svampstuvning. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar