torsdag 25 juli 2013

Doften av ett stilla sommarregn.


När man inte vare sig ser eller hör så himla bra, så blir dofter - såväl som illaluktande stank - något som blir än mer påtagligt.

Nu har vi haft strålande sol och högsommarvärme i några veckor med tillhörande torka. Gräset är inte längre grönt utan närmast gulbrunt. Dofterna har mest påmint om en semesterresa till Medelhavet under sensommaren. Igår var vi nere i Ålabodarna och rosorna i deras trädgårdar slokade tyvärr mest, dofterna från dem var knappt kännbara. 

Det kan man däremot inte säga om den smörstekta rödspättan vi avnjöt på Helgas Hamnkrog. Åhh, vad gott den både doftade och smakade! Efter lunchen tog jag en längre simtur i havet - Utan att få kramp, minsann! ;-) - och hade jag orkat, skulle jag mer än gärna simmat ända ut till Hven, den mysiga lilla ön som kan ses några kilometer ut i havet. I bakhuvudet hör jag Östen Warnerbring sjunga "Flickan från Backafall, briggen 'Tre bröder'...allt medan månen går vakt över Hven". Fast just nu är det solen som går vakt över oss allihop.

Senare på eftermiddagen går jag en sväng i villakvarteret där jag bor och enstaka fläderblommor, flertalet lindblommor och kaprifol mättar luften och jag kan nästan inte få nog av att fylla näsan med de underbara dofterna.

När jag kommer hem sitter jag en stund på min balkong och där är det inte riktigt lika kul. Längst ner i huset finns en pizzeria och deras vitlöksstank hade jag mer än gärna sluppit. Jag blir därmed automatiskt påmind om min fulla soppåse och går ner för att kasta den i en av soptunnorna som står i solgasset hela dagarna. Urk! Just då önskade jag mig meterlånga aparmar, för att slippa ha näsan alltför nära tunnorna.  

Grannarna omkring mig börjar tända sina grillar och jag känner hur det luktar tändvätska både här- och därifrån. Undrar om det är tillåtet i denna torka, men man får hoppas att de har vattendunkar till hands. Förra veckan brann en bil i gatan och det stank, kan jag lova! Det är märkligt hur man kan skilja på vad det är som brinner bara genom näsan. 

I morse vaknade jag med migrän och när jag kikade ut genom fönstret förstod jag genast varför. Det var regn i luften. Jag tog en dos Imigran (migränmedicin) och sedan var jag tvungen att ge mig iväg till mitt inbokade kiropraktorbesök. Samtidigt som jag klev ut genom dörren började det droppa från himlen. Intet är väl som de första dropparna sommarregn! Vilken gudomlig doft! 

Dessutom släppte migränen ganska snart därefter. =) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar