måndag 4 augusti 2014

Resfeber... (Avsnitt 2)


Planeringen av Resan med stort "R" fortgår alltjämt. I helgen satt vi och gick igenom alla hålltider i detalj för att se var de svaga länkarna fanns, samt tog reda på hur vi på bästa sätt ska lösa problem på vägen om de mot förmodan dyker upp. 

Därefter var det dags att gå igenom packlistan. Kamera: check, batterier: check, adapter: check osv. Det är ganska lätt att konstatera att jag som 1)kvinna 2)dövblind behöver ha betydligt större packning än F. Vi fortsätter: Hörapparat- samt CI-batterier: check, vit käpp samt en i reserv: check, reservglasögon: check, läsglasögon: check, ficklampa: check, keps med extra stor avbländande skärm: check, gultonade stora solglasögon: check, torkapparat till höronen: check, orangefärgade linser: check, linsvätska till dessa: check och så vidare i det oändliga. 

När vi kom till punkten "kläder" konstaterade vi båda att vi får försöka hålla oss till ett par ombyten och tvätta upp efter hand. När det gäller kläder vet vi ändå alla att kvinnor vill ha flera ombyten att välja på ;-) För att inte tala om skor! F behövde dock ett par lite kortare vandrarbyxor, så jag sa: "Vi åker ut till köpcentret och fixar det nu, det är rea på Naturkompaniet om jag inte har fel för mig." Sagt och gjort, vi for ut till köpcentret i strålande sol och hoppades att det skulle vara tämligen folktomt. (Vi avskyr båda den trängsel som förekommer på dylika platser.) Jag hakade fast i F:s arm innan ingången närmast Naturkompaniet forcerades. Stegen trampades raskt mot den tilltänkta butiken. Väl där såg vi att det som funnits på rea var i det närmaste slutsålt och en expedit i butiken kunde berätta att "men vi har dessa till ordinarie pris" och höll fram ett par snygga Fjällrävenknickers.
F tog med dem till provrummet och sa "ja, dessa blir bra, bra fickor också, dem tar jag". Jag spärrade upp ögonen och öronen: "Men... Ja, de är jättefina, men... Ska du bara ta första bästa byxa sådär? Ska du inte gå runt i fler affärer och prova? Ska du inte prova en annan storlek för säkerhets skull?" (Så som vi kvinnor gör?) "Nej varför det? Dessa är väl jättebra?" "Ja... Jo... Absolut!" sa jag och frågade därefter expediten efter ett litet pengabälte som hon genast hämtade och som jag godkände utan att ens titta efter priset. Varför springa runt i flera affärer och slösa tid när vi hittat precis det vi behövde i första bästa affär? Vad män är kloka egentligen! Fast det tänker jag inte erkänna för F! ;-)

Tänk om vi kvinnor kunde vara lite mer som män i shoppingsammanhang ändå? Medan vi springer runt i affär efter affär hittar vi saker på rea som vi kanske inte ens behöver men som fyller våra garderober och som sedan knappt blir använda för att det är "inte riktigt min färg". Vårt sätt är dyrare i längden, vi slösar tid och garderobsutrymme... 

Den nya serien "Resfeber" kanske kan komma att följas åt av fler avsnitt, vem vet? 




3 kommentarer:

  1. När bär det iväg? L-M

    SvaraRadera
  2. Njae, det vill jag inte skriva offentligt, men lovar berätta mer sen! =D

    SvaraRadera
  3. Självklar inte, "otänkt" fråga! L-M

    SvaraRadera