lördag 15 november 2014

Vad är en torsdag utan ärtsoppa?


Jag lär mig alltid något nytt av mina syskonbarn.

Igår kväll hade jag mina brorsbarn på besök, E tio år och K åtta år. Eftersom det var fredag kände jag för att lyxa till det lite och frågade om de ville äta sushi. Förslaget emottogs med jubel!

Det är tio minuters promenad bort till stans, ja hela Skånes bästa sushiställe. Varning varning! Här kommer nu reklam, tänk er med "Wilmer X", "Kalle P Dal" eller "Peps Persson" som bakgrundsmusik: Rå Epok! För säkerhets skull ville jag först göra en beställning så att vi slapp vänta för länge när vi väl kom dit. Jag frågade om något av barnen kunde tänka sig att ringa och beställa eftersom jag ju inte hör i telefon.

"Ja, jag kan göra det" sa E. Då tog jag fram min trådlösa telefon och E frågade mig vad hon skulle säga när de svarade. "Säg ditt namn och beställ ett 'Salemadsfat'. Fråga hur lång tid det tar." sa jag. "Men du, tryck på högtalaren" sa E. "Högtalaren? Vad är det för nåt?" "Den knappen där" sa E och tryckte på 'den knappen där'. Jag har aldrig ens funderat över vad 'den knappen där' var till för, men nu vet jag. När signalerna gick fram stod jag bredvid och hade mina Höron* på mig och ni kan bara gissa min förvåning när jag kunde hänga med i samtalet och höra nästan allt som sades!!! Så stora ögon har jag nog inte haft sedan den dagen jag fick mitt CI inkopplat.

NU kanske jag kan våga mig på att tala i hemtelefonen igen med någon annan än föräldrar, syskon och F? Med mina allra närmaste vänner åtminstone? Tjohooo! :-)

Vi vandrade iväg i samlad tropp alla tre för att hämta sushin, jag med käppen i ena handen medan den andra handen höll i ett av barnen. K hade nyfikna frågor om min käpp och hur den fungerade. Mitt i alltihop frågade han: "Har du ingen bil?" "Men K" sa jag "HUR skulle det se ut? Jag som ser så dåligt får inte lov att köra bil heller! Visst har jag haft bil, men det var längesen nu." K funderade en stund och fnissade sedan: "Men, du skulle ju kunna öppna fönstret och hålla ut käppen framför bilen när du kör!" 

(!!! Otroligt intelligent idé K, att jag inte kommit på det tidigare???)

Därefter hade vi en fortsatt trevlig kväll tillsammans. Vi käkade sushi, spelade brädspel där K fuskade lite medan E tydligen var inne på mitt Instagram-konto och hittade på bus. (Note-to-self: Får inte glömma logga ut nästa gång!) De spexade båda två på var sitt sätt, E dansade till koreansk popmusik på youtube och K drog en massa historier i stil med: "Vad är en torsdag utan ärtsoppa?" Det är med andra ord omöjligt att inte förlåta deras bus. 

Idag har jag praktiserat ett halvtimmes telefonsamtal via högtalaren med syrran och det fungerade över förväntan! Bilkörning med den vita käppen utstucken genom rutan ska jag prova på så snart jag får någon att låna ut sin bil åt mig. ;-)  




- Vad blir då en torsdag utan ärtsoppa?
- Det blir bara pannaka...




*Höron = CI + Hörapparat


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar