fredag 28 augusti 2015

Insomnia?


Det surrar och brusar. Jag sover. Eller det gör jag kanske inte? Öppna ögonen då! Ta reda på vad som låter och stäng av det! Nej, det är nog något ljud som ingår i drömmen. Men VAD?

Jag vaknar till. Oljudet fortsätter. Jag går upp på toa och sen tar jag en sväng inom köket där jag dricker några klunkar vatten. Jag tänder inga lampor. Jag hittar ändå. Känner med fingertopparna längs väggen. Där är dörrkarmen. Där är skåpet. Där är dörrhandtaget. Där är vattenkranen. Där är sängen. Lägger mig på andra sidan. Rättar till täcket. Klockan är 01:10. Somnar inte. LJUDET STÖR.

Jag ligger och lyssnar ofrivilligt till ljudet. Tio minuter? En kvart? En timme? Det bullrar surrar knäpper knakar brusar piper. Jag blir GALEN!

Lite senare vaknar jag igen. Ett ljud som låter HÖGT HÖGT HÖGT! Nu är klockan 02:55. Hur länge har jag sovit den här gången? Går upp på toa igen. Tillbaka i sovrummet fluffar jag till täcket. Svalt ska det vara. Lägger mig på sidan. Försöker trycka kudden mot örat för att slippa höra oljudet. Men det hjälper inte. Det går en lång stund och sedan...

...vaknar jag IGEN! Det där oljudet har inte försvunnit. Klockan är 04:12. Jag snurrar några varv och rättar till kudden och täcket. Kollar med handen så att mobilen ligger kvar under kudden. Jag litar inte på att jag vaknar när jag verkligen SKA vakna.

Nästa gång jag vaknar är klockan 05:44. Om en timme kommer väckarklockan att vibrera. Då är det dags att stiga upp och gå till jobb. UTVILAD och pigg. Att jag lyckats somna om får jag bevis på när kudden skakar av vibrationerna från min mobiltelefon klockan 06:48. Jag trycker på snooze och somnar genast om.

Proceduren upprepas i en dryg timme, för NU är jag så slut att jag bara inte ORKAR längre. Bara tio minuter till, SNÄLLA!

Med andan i halsen konstaterar jag att jag har en halvtimme på mig att duscha, leta fram rena och strukna kläder som helst matchar. Fixa frukost, borsta tänderna, packa ner lunchlåda och ta mig till jobb. Frukosten hoppar jag oftast över och lunchlåda blir det nästan aldrig. Färgmatchningen på kläderna kan det bli lite si och så med... (Det där sista kan jag skylla på min taskiga syn.) Jag tar på mig mina glasögon (Varde bild!) och sätter i Höronen* (Varde ljud!) Kylskåpet surrar, regnet smattrar på rutan, grannen spolar vatten, bilar kör förbi på gatan och på avstånd hörs ambulanssirener. Vardagsljud PÅ, TINNITUS AV. 

Alltid trött, aldrig utvilad. 


(Tinnitus orsakas ofta av en skada i örat och är ljud som örat själv "hittar på". Kanske är det de skadade flimmerhåren som lever bus och dansar någon slags dans i otakt och som därmed skickar iväg ljudsignaler via hörselnerven till hörselscentrum i hjärnan. Där uppfattar mottagaren ljud som om de vore verkliga. I mitt fall upplever jag ljuden lika högt som om jag vore på ett dansgolv. Tyvärr är den här dansen som sagt helt utan medryckande rytm...)


*Höron = Cochlea Implantat på ett öra, Hörapparat på det andra örat.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar