onsdag 16 februari 2011

Sjuttiofyra procent!!!

Idag har jag varit på Tremånaderskontroll av mitt CI.

Vet inte om jag var nervös eller vad, men jag vaknade vid kvart i tre i natt med världens migrän. En Imigrandos i kombination med en uppblött brustablett senare sov jag tackolov gott igen ett par timmar. 

Som väl var fick jag skjuts av pojkvännen, så jag slapp även genomlida någon morgontågsträngsel =)

Klockan nio träffade jag så Sofie, Marie och Anders. Det var lite kringfrågor, lite kontroll av elektroderna samt av CI:t. Allt såg bra ut, så.

Audiogrammet såg kanske inte lika bra ut. Frågan är om inte basen (125Hz, 250Hz samt 500Hz) visade en marginell försämring sedan oktober 2010, månaden efter op? (På 1000Hz och däröver har jag varit helt döv ett tag.) Hmmm, men det är ju sånt som man inte kunde förutse innan, om hörseln skulle påverkas eller inte, av själva operationen. I mitt fall har det uppenbarligen blivit så. Nu hade jag förvisso även migrän idag, så det kan förstås också ha påverkat hörselresultatet.

Bestämdes att nästa gång jag ska dit - om några veckor - ska vi testa om jag har någon riktningshörsel i basområdet. Om inte, i så fall ev justera om CI:t så att det även täcker de lite lägre frekvenserna. Det är ju bra att det går att göra något åt det.

Förutom audiogram gjordes taluppfattningstest med "Du hör nu-rösten" Tilläggas ska, att dessa olika talband spelades in redan på 1950-talet och de har aldrig uppdaterats sedan dess! Alltså är det en manlig uppländsk röst som läser ord som ibland är rätt gammaldags. Låter som "Du hööö nu___" "Du hör nu skarp" "Du hör nu visst" "Du hör nu plank" "Du hör nu bland" "Du hör nu barsk" (=Du hööö nu baaschk) "Du hör nu moln" (= Du hööö nu måååån) "Du hör nu bord" (= Du hööö nu boood). Det sista ordet ska jag upprepa och när det då kommer ord som knappt används idag, blir det lite knivigt för mig. Kombinerar man det med att rösten hoppar över bokstäver och använder bakvända ;-) sje-ljud kan det bli helt fel svar.

Ett helt nytt totalt ljudisolerat rum har byggts i Lund och där var jag instängd. Jag fick först lyssna med enbart CI:t och sedan med CI + hörapparat. Men enbart CI:t uppnådde jag hela 74%, med båda apparaterna 78%, en marginell skillnad. Innan operationen hörde jag 28% med hörapparat på det örat som nu är opererat. Redan efter en vecka uppfattade jag 44% och idag 74%!!! Det sades att genomsnittlig nivå efter operation var 56% och jag hör alltså redan efter tre månader (om man leker med siffror här) 32% bättre än genomsnittet! Jag hade hoppats på en fördubbling av min hörsel, men nu har jag redan uppnått nära nog det tredubbla, dvs istället för 100% mer hörsel har jag fått 165% mer hörsel. Då skall tilläggas att hörseln kommer att fortsätta utvecklas i minst ett år till =))) Gissa om jag är lycklig, va? ;-)

Däremot lämnade jag tillbaka Phonak-apparaten. Jag står inte ut med (o)ljudet från den! Marie kontaktade Widex som ska skicka en av deras senaste modeller istället, så får jag se om jag klurar ut den. Nästa uppföljningsmöte om tre veckor, alltså. Då kanske det blir att vi måste justera frekvensområdet på elektroderna i CI:t också...

Om några månader kanske jag äntligen kan hoppas på att jag har fått nya hörselhjälpmedel på mitt jobb för både CI:t och hörapparaten!!! Har inte kunnat föra något begripligt telefonsamtal med mina kunder det senaste halvåret - pinsamt, jobbigt, hopplöst, förfärligt stressande och obehagligt är det!

Men SJUTTIOFYRA (74%) PROCENT är väl värt att fira!!!

Tjohooo här gungar en kooo!
Mamma Mu´s (och mitt) glädjemantra...

För den som är intresserad finns förresten här "Mamma Mu gungar" på (teckenspråks)tecknad svenska.



1 kommentar:

  1. Grattis, grattis!Vilken utveckling. Förstår nu att du hör vad folk säger på långa avstånd, bakom ryggen etc. Tänk vad tekniken kan fixa.
    Det glädjer mig speciellt eftersom jag precis har börjat mina stapplande steg på CI-hörandets väg. Jag hade 24% taluppfattning när operationen gjordes. Så nu får jag vänta och se. Men hua vad det låter ibland med cippen. Fast spännande är det, eller hur?

    SvaraRadera