fredag 8 april 2011

Järnvägsanalys ;-)

"Pling! Pling! Pling! Pling!" Mentalt förflyttades jag till min barndom. Byn jag är uppväxt i genomkorsas av ett järnvägsspår och man fick jämt stå och vänta vid bommarna när tåget kom. Då lät det precis sådär: "Pling! Pling! Pling! Pling!"

Jag hade väl ett par hundra meter kvar till järnvägsövergången borta vid Pålsjö Skog när jag hörde ljudet och hade inte en tanke på att det låter när bommarna fälls ner. Det hade jag alldeles glömt bort. Sista tiden har jag i och för sig kunnat höra något ljud om jag stått ända framme vid spåren, men då har det mest låtit "Knack! Knack! Knack! Knack!" Ett knäppande utan minsta musikklang. Nu hördes det ju "Pling!" med lång efterklang! =D

En dag när jag lagade mat hade jag öppnat altandörren för att det inte skulle osa för mycket. Så hördes det "Knäpp knäpp knäpp knäpp! därifrån". Jag tittade ut och förstod att det var regnet! Varje droppe låter ju! För mig har regn - OM jag kunnat höra det över huvud taget - mest varit ett "kschhhhh"-ljud. Men varje droppe låter ju "knäpp" - eller "dropp" om man nu hellre vill det ;-) Förresten, att steka smör låter jättekul det med!

Idag var jag nere på Audiologiska mottagningen i Lund. Skulle göra slutjustering på nya hörapparaten (jag dämpade en aning, så att ljudet mellan höger och vänster öra blir jämnare). Trodde de skulle justera lite på CI:t men de hade bestämt sig för att inte röra i inställningarna nu. De ansåg att det var dumt att ändra på något som faktiskt fungerar så fantastiskt bra(!) när man inte ens vet om det kommer att bli bättre. I så fall kan man välja att justera vid ett senare tillfälle.

Om jag förstod audionomen rätt, har jag fått fantasiska resultat av min CI-operation. Att uppnå 88% hörseluppfattningsförmåga med "Höronen" (CI + hörapparat) är tydligen väldigt, väldigt bra!

Tågvärdarna

På samtliga Öresundståg finns det tågvärdar som hjälper dig med biljettköp, ombord- och avstigning, placering av rullstolen, tidtabellsinformation och annat som är viktigt under resan.Skånetrafiken har utfört utbildningar med tågvärdarna under mottot "Handikappvänlig trafik". Detta som ett viktigt led i arbetet med att handikappanpassa trafiken.
Sen kan jag meddela att jag blev väldigt vänligt bemött av tågvärden idag!!! Som vanligt hade jag inte köpt biljett i apparaten på stationen utan ville köpa på tåget efterom jag ju är synskadad. Det är inte det enklaste med apparaten alla gånger, först o främst ska man hitta den och sen - ja ni vet... Det var evigheter sen jag INTE blev ifrågasatt och misstänksamt bemött när jag förklarat läget, men denna tjej försökte inte ens lägga på en extra avgift utan gjorde precis som Skånetrafiken lovar på sin hemsida. Handikappade har rätt att få köpa sina biljetter på tåget utan extra avgifter. Jag fick tillochmed lov att betala med mitt Jojo-kort, så jag fick de där 20 procenten i rabatt också. Det visste jag minsann inte ens att man kunde! Vilken service! Tack snälla snälla tågvärden på Öresundståget som lämnade Lund 9:20 idag, för vänligt bemötande!!! (Tänk egentligen att man ska bli förvånad över något som borde vara det naturligaste, men sådan är världen därute...)

Dock undrar jag fortfarande över hörselslingan som Skånetrafiken hävdar finns på tåget? Den har inte fungerat hittills på något av de tåg jag åkt med???

Igår var det förresten första gången det var min tur att träffa någon som funderar på att operera CI. Det var en tjej som hör ungefär lika taskigt som jag innan op. Tilläggas ska att hennes modersmål inte är svenska. Tänk att vara hörselskadad och dessutomt bo i ett land där de inte talar ens eget modersmål! Usch! Av erfarenhet vet jag att skånska är lättast för mig att höra. Övriga svenska dialekter är allt svårare och någon som talar svenska med brytning tycker jag är jättesvårt! (Visst, känner jag personen och har pratat med vederbörande många gånger, är det såklart inte lika svårt.) Nu efter operationen kan jag ju faktiskt även höra folk som talar med brytning allt bättre! Så då tänker jag att det är självklart att tjejen ska göra den här operationen! Hon har ju jättemycket att vinna på det!

Sen är det ju så, att jag naturligtvis inte kan säga vad hon ska göra. Det måste hon, precis som jag, besluta själv efter att ha tagit reda på all fakta hon bara någonsin kan. Samt naturligtvis, prata med sådana som jag, som gått igenom samma sak, leta på internet, läsa bloggar osv. Rätt intressant, jag tänkte på det; Jag träffade själv först en tjej som var extremt positiv och som allt gått jättebra för, och efter mötet med henne var jag nästan chockad. Kunde det verkligen bli så bra? Så jag bad om, och fick träffa en annan person som för mig kändes mer realistisk, så jag fick mer "kött på benen". Nu har det gått så fantastiskt bra för mig och jag hoppas verkligen att jag inte skrämde tjejen igår ;-) För trots allt, jag kan ju bara svara för hur jag upplever det och, som Kerstin (audionomen som var med vid mötet) sa: En del går det väldigt bra för, andra uppnår kanske inte riktigt lika bra resultat till en början. Men ändå: Om man har 20% hörsel och får 40% - då är det ju trots allt en fördubbling - eller hur?

Förresten, jag såg en märklig sak idag när jag besökte damrummet på Dunkers Kulturhus. Det stod en liten skylt (10x10 cm) i ögonhöjd runt hörnan innan man kom fram till dörren: "DAMER" - strax under stod det även i punktskrift. Tanken var ju god, men om man ser så dåligt att man måste läsa punktskrift, då ser man väl knappast skylten heller...? Inte går man väl och känner längs väggarna efter om det kanske finns någon skylt att "läsa" någonstans? Eller finns det fastställda regler om var och i vilken höjd man ska hitta skyltar?



.

2 kommentarer:

  1. Hej Tina !
    Jag har följt din blogg några veckor hittade den på Vivvis blogg.Jag fick mitt CI op i onsdags den 6/4,spännande.Det har gått otroligt bra hittils,inte yr eller mått illa ska försöka ta det lite lugnt nu,kan vara svårt när man känner sig pigg,lite i alla fall,blir lite trött efter tre fyra timmar.Kul att höra hur ni upplever Hörandet nu.Bra att byta lite erfarenheter.Kommer att lägga in lite i komentarer på din o vivvis blogg.Ha det så gott nu ska jag vila HÖRONEN en stund.Birgitta.

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta!

    Har sett att du kommenterat hos Vivvi - KUL att höra från dig! =) Ser fram emot att även få följa din väg mot hörandet! Det är en helt ny värld som öppnar sig!

    Nu kommer du säkert att vara trött några veckor, men ta dig tid att vila, för sen har du vare sig tiden eller viljan ;-)

    Lycka till! // Tina

    SvaraRadera