söndag 12 juni 2011

Datorkrasch! =(

Ja, jag vet; Det är ett I-landsproblem av största mått: Min dator har kraschat! Nu igen... Det var bara ett halvår sen sist...


Jag har blivit enormt beroende av min dator. Det är inte enbart det vanliga skapade "beroendet" som vi har alla lite till mans, utan ett djupare beroende.


Som syn- och hörselskadad har ju datorn, som jag nämnt tidigare, ersatt (eller ska man säga kompletterat) mycket av mina kontakter utåt. På datorn varken syns eller hörs det att jag inte har samma syn och hörsel som de flesta andra.


Men men, jag ska kontakta "Anpassa" på måndag. De är jätteduktiga och fixar säkert detta inom ett par veckor. Datorn är utrustad med bland annat Text-telefon och Zoom-Text, två väldigt bra program för "såna som jag", så den är förstås innerligt saknad!


Just nu sitter jag och halvsvär vid pojkvännens laptop. Han har varit snäll och låtit mig installera muspekare med långsam eftersläpning, samt kopplat på en lös datormus i stället för den förhatliga lilla plattan man ska peta på. I vanliga fall halvsvär jag inte - då helsvär jag som den värsta borstbindare ;-)


För den som är intresserad kan jag förresten berätta att vi var ute på en jättefin promenad idag nere vid Lerhamn. (Mellan Nyhamnsläga och Mölle, på Kullahalvön). Där lyckades vi, förutom att springa på en vidrig tusenfoting, höra ett MYCKET märkligt fågelläte, ett slags ihåligt ljud, typ grodläte, men ändå inte. När jag har dator på plats hemma igen ska jag förska leta mig fram efter ljudet. Det var väl nån slags exotisk "strandväppling" ;-)

Man kan kosta på sig att vara kaxig och ta närbilder på såna här
vidriga varelser när man äger systemkamera med Super-Zoom! ;-)

Skämt åsido, ville bara berätta att fågelljuden fortsätter glädja både mig och pojkvännen som även han, på köpet, lär sig att det finns andra fåglar är duvor och måsar ;-)

På vägen hem snyltade vi kaffe hos en kompis som haft studentskiva igår. Det hade blivit både mat och tårta över ;-)

Vi HÖRS snart igen! Under tiden önskar jag alla en underbar Sommar med Sol Bad Grillning Salsa Sol (Sa jag det?) och allt annat som hör till - just det: Glad Midsommar! ifall vi inte hörs innan =)





.

4 kommentarer:

  1. Hej

    Jag googlade CI och hamnade på din blogg. Jag har också dövblindhet. Låter som om vi har ungefär lika stort synfält.

    Det var väldigt spännande att läsa om din operation. Tack för att du delade med dig!

    Jag har också en blogg: www.mittegetlilla.blogg.se
    Jag stör mig på att jag inte får större text. Hur gör du?

    Frida

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Har sökt en del information om dövblindhet och kommit in på din blogg. Om jag uppfattat det hela rätt så har du Usher typ 3? plus att du har implantat på ena örat?

    Jag har själv CI sedan några år tillbaka och har under de sista vå åren även börjat uppleva problem med synen. Ingen har tagit problemen på så stort allvar förrän nu. Inte kan väl en person med synproblem ha klarat körkortet exempelvis, så min oro har avfärdats. Nu diskuteras det dock att göra en undersökning just för Usher typ 3, något som känns väldigt omtumlande och nervöst.

    Skulle väldigt gärna vilja ha kontakt med dig för att se hur din "resa" varit, hur de upptäckte din synskada. För av bloggen att döma så upptäcktes den ganska sent för dig också?

    Tack på förhand..
    Ps. Väljer att inte skriva ut mitt namn här nu, allt detta med undersökningar känns så omtumlande att jag vill vänja mig vid tanken själv innan jag blir offentlig med det, hoppas det är ok=)

    SvaraRadera
  3. Hej Frida och Anonym!

    Jag lovar åtarkomma till er så fort jag fått tillbaka min dator efter service/reparation. Sitter just nu vid pojkvännens laptop och ser inte mycket...

    Glad Midsommar! // Tina

    SvaraRadera
  4. Till "Anonym":

    Att du inte uppger namn eller mail här i min blogg är ok, men hur ska vi få kontakt med varandra? Jag har en mailadress jag använder väldigt sällan, men om du skriver till mig där, kan vi fortsätta kontakten via annan mailadress eller chat därefter:

    tina.dovblind@gmail.com

    Jag delar gärna med mina av mina erfarenheter, så dra dig inte för att fråga något. Kan jag, så svarar jag såklart.

    // Hälsar Tina

    SvaraRadera