onsdag 8 juni 2011

"Nejnej till Jojo" (Uppdatering i Tågfrågan).

Nej, än så länge har jag inte haft tillfälle att åka tåg sedan Skånetrafiken la om sina betalningsrutiner så jag har ännu inget besked om hur det fungerar i praktiken...

Men hur är det då tänkt att det SKA fungera? Jo - det satt hårt inne - jag försökte i flera veckor få besked om vad som skulle hända när jag inte längre skulle kunna betala min biljett på tåget. Frågan var förstås om jag skulle behöva ansöka om färdtjänst omgående, men Skånetrafiken lyckades faktiskt presentera en lösning sådär kring klockan "fem i tolv".   

Jag kollade på deras hemsida gång på gång, jag var i kontakt med tågvärdarna, jag pratade med personer i deras "resecentrum" osv, men så sent som fem dagar innan omläggningen till kontantfritt hade ingen någon som helst lösning på hur folk med olika handikapp därefter skulle kunna betala sina tågbiljetter. Jag har berättat tidigare att jag kunnat betala min biljett på tåget med Jojokort, vilket jag tyckte var toppen och i min enfald trodde jag givetvis att det var så man skulle göra hädanefter, men ICKE! Inget får vara FÖR enkelt ;-)
Jojo!
Två dagar innan omläggningen kom ÄNTLIGEN Skånetrafiken fram till ett svar: Tågvärdarna ska skriva ut ett inbetalningskort på resans pris och därefter ska jag och mina medhandikappade ta med detta inbetalningskort hem och betala i efterhand.

Jo jo, visst är det en lösning - tack för den - men absolut inte optimal! Personligen ogillar jag skarpt att betala i efterhand, vad det än må vara. Jag avskyr att låna pengar av någon (inte ens av banken), jag skulle aldrig få för mig att köpa något på avbetalning tex. 


Herregud, det finns faktiskt folk som köper semesterresor på avbetalning!!! Tänk att åka på semester, det regnar hela tiden, du åker på världens magsjuka och ovanpå allt ska du fortsätta betala på den misslyckade resan ett år eller längre efteråt - HU! 

Nej men tillbaka till tågbiljetten: Tänk om jag slarvar bort eller rent av glömmer bort räkningen? Ser man taskigt är det liksom inte det enklaste att hålla koll på papper alla gånger... Jodå, jag lär i så fall få en påminnelse - med ett en påslag om sisådär en hundring i påminnelseavgift =/ 


Ett alternativ för att komma ihåg kan förstås vara att knyta ett litet snöre runt pekfingret ;-) Så ser ni mig med ett rött snöre runt pekfingret vet ni att jag motvilligt blivit gäldenär... 




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar