onsdag 8 juni 2011

Såna vänner som man kanske ännu inte känner...

Mitt handikapp har lett till att jag fått kontakt med folk som jag annars troligen aldrig skulle lärt känna.

Genom min blogg och genom att jag letat bland andra bloggar har jag tex fått kontakt med andra som har CI, folk som är DövBlinda, såna som helt enkelt bara är kul att läsa men även flera som har alla eller flera av ovan nämnda egenskaper =)

På facebook (ansiktsbok) har jag hittar ett par grupper som jag besöker regelbundet, tex "Retinitis Pigmentosa" samt "International Usher Syndrom Network". Några av personerna har jag blivit "vän" med och vi chattar ibland på MSN eller direkt i ansiktsbokens chat.

Det är himla intressant att man kan prata med dessa personer från alla hörn av världen och förstå varandra så perfekt. Ingen kan någonsin ana att bakom dessa bokstäver på skärmen döljer sig personer med grava syn- och/eller hörselhandikapp. TACK säger jag till datorer och till Internet!!!

Tänkte jag skulle dela med mig av några citat jag hittat där och som hjälper mig i min vardag:

Hur man kan tänka positivt om den vita käppen:
"I feel it is a symbol of my independance and not a sign of my disability." (Underbar kommentar!)

Hur man kan tänka positivt om sig själv som handikappad: 
"People are more accepting than we are of ourselves." (Tänkvärt!)

Dessa små citat kan självklart översättas till precis vilken situation som helst man kan hamna i, allt från att vara nervös för ett föredrag, en dansuppvisning eller att man känner sig obekväm i sina fula men fotriktiga skor när alla andra trippar runt i högklackat ;-)




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar