torsdag 30 juni 2011

Min första flygresa med CI

Passade på att kombinera min dators sjukhusvistelse med en semesterresa, så saknaden blev inte riktigt så svår som jag befarat ;-)


Vi flög till Sicilien från Kastrup. Jag var lite orolig för hur det skulle funka i säkerhetskontrollen med mitt implantat... Hade mitt speciella ID-kort framme och förklarade för killen som jobbade där hur läget var. Hann inte säga mer än hälften förrän han genast greppade situationen - som den naturligaste saken i världen. Han visade mig till en annan ingång och en kvinna kroppsvisiterade mig istället. MED kläder, alltså!!!


Hemresan från Catania på Sicilien gick om möjligt ännu smidigare. Både jag och tjejen i säkerhetskontrollen blev lika förvånade när magneten inte ens gjorde något utslag. Grönt ljus - bara att gå! Undras vad/vem som mer kunnat passera den säkerhetsbågen???


Härlig känsla det här - min första resa utomlands sedan jag fick CI. Känslan att VÅGA prata med okänt folk på främmande språk var otrolig! (Sista tiden innan operationen undvek jag i det längsta att prata vid "svåra" situationer, för jag skulle med största säkerhet inte kunna höra svaret.) Nu kunde jag prata både "italienska" och engelska och uppfatta svaret nästan utan problem. Pojkvännen var mäkta imponerad när jag beställde diverse saker i köttdisken på en Supermercato och fick precis det jag önskade. Jo, men det var inget mot vad jag var - det var en härlig känsla att de facto uppfatta vad de sa, trots att jag aldrig läst någon italienska. Har bara varit på semester i Italien några gånger. Med pomodoro, pruiscotto parma, formaggio pecorino nero, olive greche, panini, vino rosso  och Fonzie's var mysstunden på vår lilla uteplats säkrad ;-)
Mums för italienska ostbågar!


Vi var på några utflykter och vilken LYCKA det var att sitta på bussen och HÖRA i princip ALLT vad guiden berättade. OBS! Då menar jag den svenska guiden såklart, danska är ju närmast omöjligt att förstå ;-) För första gången på många många MÅNGA år har jag haft en otrolig behållning av en guidad utflykt. Herregud, med en duktig guide som berättar vad han/hon vet, kan man få ut så fantastiskt mycket mer av utflykten!!! Det har jag inte riktigt begripit förrän nu... På båtutflykten hade vi en "engelsktalande" italienare, men trots brytningen och tillägget av "-e" efter varje ord, kunde jag nästan uppfatta allt han sa också =))) Jippie!


Nu måste jag genast börja planera för nästa resa! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar