måndag 30 maj 2011

Ledsagning av synskadade - hur gör man?


Här kommer lite tips kring ledsagning av synskadade personer. Först ut är en videolänk. Jag har inte lyssnat på filmen, men jag tycker att budskapet förs fram väldigt tydligt ändå.

Därefter har jag lagt in en länk till SRF (Synskadades RiksFörbund) där man beskriver ledsagning i text.




Det är inte så självklart som man kan tro, men å andra sidan väldigt enkelt när man vet hur man ska göra.





SRF informerar om "Att ledsaga synskadade" (PDF-fil)





.

4 kommentarer:

  1. Hej Tina!
    Jag heter Anders Högmark och är reporter på Helsingborgs Dagblad. Jag skulle gärna vilja att du kontaktar mig på anders.hogmark@hd.se, 0702-559693 eller 042-4899406.

    (Du kan ta bort detta inlägg när du har läst det).

    Mvh
    Anders

    SvaraRadera
  2. Hej på er!
    Läser om era funderingar på batterier.Mitt Ci gatteri räcker i 12-14 tim.Jag har tre stycken som jag varvar med att ladda,varje batteri går att ladda upp till 500gånger.Det är 365 dagar på ett år.Kostar de 1875kr laddar de femhundra gånger skulle jag tro att det blir billigare än 6-7 kr som vanliga batterier kostar.
    1875/365=5,13.eller kanske jag räknar fel ??

    Kolla in på WWW.udens.se De är bra tycker jag.
    Snabba leveranser och hem i postlådan.

    Ha det så bra
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Hej Birgitta!

    jag antar att du har intesåalldeles fel i det du räknat på, MEN: Till min MedEl krävs för det första en speciellt batterihållare, eftersom den jag har passar för tre 675-batterier och inte för ett uppladdningsbart långsmalt(?) dito. Den kostar inte gratis. Sen behöver jag köpa laddare och minst två laddningsbara batterier. Totalt sett blir det ganska höga initialkostnader och frågan är NÄR det börjar löna sig för min del? År 2025 eller nåt? ;-)

    Jag får väl sätta mig ner och räkna ordentligt på det någon dag ;-)

    Hoppas du har det bra i Höron-livet! =) // Tina

    SvaraRadera
  4. Hej Tina!
    Ja då förstår jag hur det är.Jag har nog haft en enorm tur då.För jag har fått allt detta med till inplantatet.
    Jag ska justera Ci:t (processorn) i morgon torsdag,5:te dagen nu.Jag hör ganska så bra nu,det blir bättre o bättre.Jag har varit inkopplad i en månad nu.Det är så skönt att höra igen.Vilket bestyr med Biljetter du haft.Inte lätt.

    SvaraRadera