tisdag 17 maj 2011

Röntgentrubbel!

För snart 25 år sen opererade jag ett diskbråck i ländryggen. Det har varit bra i många år men nu trilskas ryggen mer än den någonsin gjort sedan dess. Gymnastiska förbeyggande övningar av olika slag har varvats med värkmediciner, otaliga kiropraktorbesök, långa promenader osv.

Nu har jag bestämt mig för att det måste ske något mer långsiktigt hållbart för att komma åt roten till det onda. Så jag var hos doktorn för en månad sen, för att kolla. Hon ville skicka mig till röntgen, vilket jag förstås var oerhört tacksam för; hon tog mina besvär på allvar. Fast, NU stötte vi på patrull!

Jag har ju CI (dvs det finns en magnet inopererad i skallen) och det var just med magnetröntgen man skulle kunna se  eventuella (troliga) ärrbildningar bäst. Vad göra?

Nej, bilden ovan förställer inte en larv - det är skelettet i ryggraden ;-)

Här kommer det märkliga: På Helsingborgs lasarett vet man inte säkert vad som gäller, i Lund vet man tydligen inte heller riktigt vad som gäller... Men VEM vet om jag kan genomföra MRI? Vem kan svara på om jag kan genomföra den röntgen som behövs? Kan man kanske justera röntgenstyrkan och ändå röntga ryggen? Kan man röntga på annat sätt (datortomografi eller vanlig röntgen) och få lika goda resultat? Vad jag inte förstår är varför det inte står att finna tydliga instruktioner inom vården hur man ska bemöta CI-patienter som behöver röntgas? Detta var en sak jag inte själv kollade upp tillräckligt noga innan jag opererade mig. Med facit i hand inser jag att det borde jag förstås gjort!

Nu skulle jag i och för sig inte ha avstått min CI-operation av den orsaken, men jag hade i alla fall vetat hur jag skulle agera i en sådan situation som nu uppkommit.

Tack och lov för att det inte är allvarligare än "lite ont i ryggen" men vem vet VAD som orsakar det onda? Och om jag skulle råka ut för något annat, tex misstänkt cancer eller annan skada, kan jag då inte röntgas?

Ett gott råd till er som funderar på CI: Kolla upp INNAN vad som gäller för just ditt implantat och se till att få fram något skriftligt på engelska, så ni inte hamnar i den situation jag befinner mig just nu...


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar