fredag 27 maj 2011

Biljettstrul hos Skånetragiken

Hittade denna text på en facebooksida för personer med RP:

The best description I have ever heard of RP;
You see a pencil on the floor on the other side of the room.
You go to pick it up, but...
You trip over the Elephant that's next to it!!!

En mycket bra beskrivning av RP (Retinitis Pigmentosa);
Du ser en penna på golvet i andra änden av rummet.
Du går dit för att plocka upp den, men...
Du snubblar på elefanten som ligger bredvid pennan!!!

Jag har tidigare, i inlägget Järnvägsanalys ;-) berättat om Skånetrafiken och att man numera kan betala med sitt Jojokort på tåget. (Jojokort är ett slags kontantkort, som man har laddat med pengar i förväg. Man får även rabatt på biljettpriset när man betalar buss- och tågbiljett.) Nu var jag alltså på väg till Lund och visste att pengarna på kortet inte skulle räcka både fram och tillbaka. Tåg och bussar ska dessutom from 1 juni att vara helt kontantfritt, så du kommer inte att kunna betala biljett på tåget ens om du är synskadad. 

Så då tänkte jag vara smart; Jag laddade kortet hemma från mitt bankkonto. Jag försökte lusläsa det finstilta. Det stod något i stil med: Pengarna påförs ditt kort när du köper en resa med kortet. Det kan ta upp till 24 timmar innan pengarna syns och om du inte köper resa inom 14 dagar återförs pengarna till dig minus en administrationsavgift på 20:-. Det stod också att det kunde ta en månad innan pengarna var tillbaka på kontot i så fall...

"Jaja, men det är lugnt, för säkerhets skull skriver jag ut kvitto på att jag betalt in pengarna och tar med mig på resan. De vill ju ha kontantfritt resande... Med de nya kortmaskinerna de har på tågen går ju detta finfint, så kan de hjälpa mig att föra in mina nyinsatta pengar på Jojokortet." Ojojoj, så jag bedrog mig!!!

Väl framme på Knutpunkten hittade jag tavlan för avgående tåg, 11:30 går det ett tåg till Lund från spår 1. Vilket är nu spår 1??? Den skylten tog det mig evigheter att hitta. En liten skylt på sniskan som döljs bakom en massa andra skyltar och grejer - kan de inte skylta tydligare?

När jag stod där nere på perrongen råkade jag se en annan tavla som meddelade att tåget som skulle komma in ett par minuter senare var ett SJ-tåg och på det tåget kan man inte betala med Jojokort! Hjälp! Fel tåg!!! Rusade upp för trapporna igen och lyckades läsa ut att ett Skånetrafikentåg skulle avgå 11:33 från spår 4. Ujujuj nu var det bråttom! Som tur var hann jag!

Så till biljettbetalningen: "Nej, vi har ingen sån kortläsare här. På vissa tåg har de, men inte på alla. Du har inte kontanter med dig?" Men snälla Skånetrafiken, det är ju det ni INTE vill att man ska ha längre!!! "Nej, jag har laddat mitt kort extra just för detta, så det har jag inte" (Jo, jag hade ett par tior, men det hade ändå inte räckt.)

Jag passade också på att fråga varför hörselslingan på tåget aldrig fungerar. "Vad är det för något?" svarade tågvärden!!!
Det finns en symbol ovanför dörrarna som säger att det ska finnas hörselslinga på tåget?! Man kan fråga sig om den bara är för syns skull?

De var dock väldigt vänliga och försökte verkligen hjälpa mig, det skall noteras! De ringde runt för vidare upplysningar och fick då beskedet att de skulle skriva ut ett inbetalningskort till mig... Killen försökte också fundera ut lösningar på resandet framöver, men kunde inte komma på något bra just då, så han rekommenerade mig att gå in på Skånetrafikens kontor i Lund och få hjälp där. Det får bli på vägen hem, tänkte jag, som prioriterade att hinna i tid till Audiologen.

Så kom då hemresan. Skånetrafikens kontor i Lund är mörkt och obehagligt och ligger långt bort i andra änden av stationen, så jag vågade inte fumla mig in där. Istället försökte jag mig på biljettmaskinen som jag faktiskt hitttade, men jag kunde bara inte att läsa på den. Jag åkte hem på samma sätt som jag åkte ner...

När jag kom till Helsingborg gick jag in på deras kontor och bad killen i luckan om hjälp. Jag frågade om han hade fungerande hörselslinga (det fanns symbol för detta) och han svarade: "Eeehhh. Det vet jag inte." Jag slog om läge på hörapparaten och när jag lutade mig långt fram och vred på huvudet kunde jag bakom ett ilsket brummande uppfatta att den "fungerade"... Jag berättade som det var, att jag är gravt syn - och hörselskadad och bad honom hjälpa mig att koppla på pengarna som jag laddat på mitt kort. "Ska du åka någonstans nu?" frågade han. "Nej, inte just nu." och drog därefter hela historien kring betalningen på tåget som inte fungerat. "Förra gången jag åkte gick det jättebra att betala med kort på tåget men nu hade de ingen kortläsare.
Vad ska hända framöver efter den 1 juni när ni tar bort kontanterna helt. Hur ska då synskadade eller personer som på annat sätt har svårt att hantera era kortmaskiner lösa biljett?" Han gick iväg och pratade med någon och kom tillbaka med svaret att "det hade de ingen lösning på ännu".

Dessutom upplyste han mig om att den person som låtit mig betala biljetten på tåget med mitt Jojokort hade begått ett tjänstefel (!). Den person som haft möjlighet till detta och som varit en av de absolut vänligaste och hjälpsammaste hittills hade enligt honom begått tjänstefel! Man tar sig för pannan! Alltså, tjänsten finns och fungerar utmärkt, men de får inte använda den, för då begår de tjänstefel?! Här ligger det en hund begraven - eller rättare sagt - en hel kennel!

100-tals roliga kattbilder och hundbilder - bilder på kul och söta katter och hundar.

Nedanstående text har jag saxat ur www.skanetrafiken.se  

SÄRSKILD SERVICE TILL FUNKTIONSHINDRADE
4.10 Resenär med funktionshinder kan vid behov erhålla hjälp av ombordpersonal vid på- och avstigning samt betalning av resan av ombordpersonal på buss eller tåg. 


Tågvärdarna På samtliga Pågatåg finns det tågvärdar som hjälper dig med biljettköp, ombord- och avstigning, placering av rullstolen, tidtabellsinformation och annat som är viktigt under resan. Skånetrafiken har utfört utbildningar med tågvärdarna under mottot "Handikappvänlig trafik". Detta som ett viktigt led i arbetet med att handikappanpassa trafiken.

Är Skånetrafiken medvetna om att det är mindre än EN VECKA kvar till den 1 juni då de inte längre tänker ta kontanter???

"Jaja, men du kan väl hjälpa mig att se till att pengarna påförs mitt kort, nu när det blev som det blev?" bad jag. "Nej, det har jag ingen möjlighet till" svarade han. "Men snälla hjälp mig!" Nej, du har godkänt villkoren när du laddade pengarna och där står det att det går bara att påföra pengarna på kortet i samband med att du betalar en resa med kortet." Där höll jag på att totalt gå upp i limningen och tappa allt mitt sans och vett. "Hur ska jag göra menar du?!" närmast skrek jag åt honom. "Tja, du har ju godkänt villkoren - har du synpunkter kan du ringa vår kundtjänst och påtala ditt problem" sa han medan han klottrade ner ett telefonnummer på en lapp. "Kan du ge mig en mailadress istället. Jag är gravt hörselskadad, som jag precis har nämnt för dig, och kan inte prata i telefon." "Nej tyvärr, det går inte att maila, vi har bara telefon."

Behöver nog inte berätta att tårarna rann av ilska när jag gick därifrån. Hoppas ingen såg det bakom mina solglasögon...

SkånetraGiken har, som jag ser det, verkligen gjort skäl för sitt öknamn, och nu tvingas jag tvyärr ansöka om färdtjänst. Ironiskt nog sköts denna av Skånetrafiken...






.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar