tisdag 17 maj 2011

Grillsäsong med grannens jättegoda rabarberchutney ;-)

Märklig blogg det här, nu skriver jag om mat och recept...


Så fort det börjar bli lite varmare längtar jag efter grillat! De svenska grönsakerna börjar mogna och många av dem passar perfekt att grilla (ex squash. färska lökar), eller att ha i salladen till det grillade (rädisor, svenska tomater).

Bara för att det blivit vår/försommar är det ju iofs ingen garanti för att det verkligen går att grilla ute. Min bror, som har begåvats med en stor portion god fantasi, löste helgens ösregnsgrillning med att lägga en badkarsfront som skydd en halvmeter ovanför grillen. Så satt han där på huk framför grillen medan de andra stod i dörröppningen och slängde till honom lite glada tillrop emellanåt.

Själv ger jag mig inte på sådana utmaningar, utan håller mig i ovädersfall hellre inomhus i mitt eget kök. Skulle gärna haft en elektrisk grill på balkongen, men jag har inget tak över balkongen, så var skulle jag i så fall förvara grillen?

Jag sätter i stället ugnen på 'grill' och gör diverse grönsaksspett: Paprika, champinjoner, färsk lök, squash osv. Ibland blir det en köttbit, ibland lax, ibland kyckling och någon gång har jag fyllt ett spett med räkor.

Förra veckan hälsade jag på mina föräldrar och med mig hem hade jag en rejäl bunt rabarber! "Mums! Här ska bakas paj, göras rabarberkräm, kokas rabarberris och..." Mer hann jag inte tänka förrän Anne, min granne - eller 'min granna Anne', som hon hellre vill att jag kallar henne - berättade  på facebook om en rabarberchutney hon hade kokt ihop. "Det måste jag också göra" tänkte jag - och så blev det. Tackolov räckte rabarberna till en smulpaj också =) 

Lördag kväll njöt vi således av grillat från ugnen med den nykokta rabarberchutneyn till, sallad på kirskål plockade i brorsans trädgård, och sedan rabarberpaj med vaniljsås till efterrätt. Till pajen blev det en liten konjagare (Rémy Martin VSOP) och till maten drack vi Campolieti Ripasso (6792), ett mycket gott rött italienskt vin.

Snart är det dags för svensk nypotatis, så då gör jag nog en god ljummen potatissallad till det grillade. Nån kväll tänker jag njuta av matjessill och nypotatis med klippt gräslök från balkongen - åh vad gott!

Det vattnas i munnen på mig - tur det bara är fyra dagar kvar till lördag ;-)

Utan att först inhämta tillstånd från Anne, lägger jag ut helt fräckt ut receptet på hennes fantastiska Rabarberchutney här:

500 g rabarber
2 rödlökar (finhackade)
1½ msk ren ättika
3/4 dl vatten
5 dl socker
1 tsk mald ingefära (jag rev färsk, det blev jättegott)
1½ msk curry (gärna indisk)
2 tsk salt
2 st spanska pepparfrukter (röd chili) hackas fint
8 st finhackade aprikoser (torkade)
Lägg allt i en gryta och låt det koka till lagom konsistens (ca 45 minuter - 1 timme)



JÄTTEGOTT!!! Ja, eftersom jag heter Tina och är från Helsingborg, så jag får säga "JÄTTEGOTT!" ;-)



.

1 kommentar:

  1. Rabarbraen vokser utenfor leiligheten... kanskje jeg skulle prøve... Har lagd mye mat opp gjennom årene, men aldri noen chutney...

    Hyggelig at du skrev hilsen på bloggen min!

    SvaraRadera