fredag 27 maj 2011

Sexmånaderskontroll

I onsdags var jag på sexmånaderskontroll av mitt CI hos Anders i Lund. Jag har redan haft mitt CI i ett halvår! Samtidigt känns det ibland som om jag haft det i hela mitt liv ;-)

Han började som vanligt med att kolla "motståndet" hos elektroderna och allt såg jättefint ut.

Därefter fick jag själv ta över datorn och tangentbordet och sen justerade jag elektrod för elektrod tills jag tyckte att ljudet var jämnt och högt. Alltså, inte lagom högt utan nästan så att det låter för högt, så ska man visst göra...

När jag var klar justerade Anders totalvolymen och vi kom fram till att eftersom jag oftare höjer än sänker volymen så ställde vi in "startläget" lite högre än tidigare.

Vi pratade och inne i det tysta rummet tyckte jag att det var bra ljud trots att det var högre än tidigare. "Jag vänjer mig säkert efter ett par dagar" sa jag. Fast, nu med facit i hand... Nog är det lite väl högt ibland. Inte direkt obehagligt högt, men det känns som om det inte riktigt är balans mellan höger och vänster öra längre.

Jag hör röster och tror att den som talar står bredvid mig eller en halvmeter bakom mig medan de i själva verket kanske går på andra sidan gatan! Jaja, jag får avvakta och se om jag kommer att vilja justera om... Inte alltid kul att smyglyssna på andra ;-)

Efter "mappingen" som det kallas, gjorde Pia hörseltest på mig. Enstaviga ord med enbart CI och sedan även med hörapparaten, dvs med höronen.

Med enbart CI hörde jag 86% av orden rätt!!! När vi gjorde samma test med höronen uppnådde jag däremot bara 74% =( Ja, det kanske är så, att det dåliga örat (hörapparaten) stör mer än det hjälper i vissa sammanhang...? Fast, i det stora hela har jag naturligtvis MYCKET stor nytta av även det örat, eftersom det är därifrån jag hör basljuden, så jag får ta testet lite med en klackspark. Det ger en liten vink när man jämför tester från ett tillfälle till ett annat, men säger egentligen ingenting i jämförelse med andra personer.

Jag fick också veta att nu har ännu en person fått EAS i Lund och att han(?) är lika ivrig som jag och vill att det ska gå "fort" framåt! ;-) Heja X, vem du nu är! Snart ska ytterligare en person opereras och få EAS. (Eller om det var ett CI från Med-El han pratade om?) Dessutom berättade Anders att man nyss opererat in CI på en person som är 82 år! Underbart!!! =D

Så, jag gick därifrån med ett leende på läpparna och vandrade ner mot tåget för hemresa till Helsingborg igen - en resa som för övrigt ska få ett alldeles eget blogginlägg i anspråk - läs vidare om du vill veta hur det gick...



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar