fredag 16 december 2011

Färdtjänst tillfälligt beviljad!






För info 1: Här nere i Skåne handläggs färdtjänsten av Skånetrafiken.
För info 2: Det som står i kursivt här nedan, stod dock INTE med i brevet!
Saxat ur brev från Skånetrafiken, daterat 2011-12-15:


"Tina har beviljats tillstånd till färdtjänst enligt 7 och 9 §§ Lag (1197:736) om färdtjänst, Sånt här med paragrafer och siffror är kul, det får mig att känna mig viktig ;-) som ett komplement till den allmänna kollektivtrafiken. 



Färdtjänsttillståndet gäller from 2011-12-15 till och med 2012-06-30. Sen då? Vad händer då? Kommer jag då att bli helt frisk och få fullgod syn och hörsel? Tack tack, detta har jag drömt om i hela mitt liv! Var det så enkelt?


I kuvertet fanns ett litet käckt häfte med diverse telefonnummer dit man ska ringa för att boka resa. 
Vänta nu, hur har de tänkt här? Får man inte skicka sms? Finns det kanske någon mailadress? Kan man skicka sms till ett 0771-nummer??? Eller är det bara folk med god hörsel som får lov att boka färdtjänstbil? Finns det någon mailadress? HJÄLP!


Självklart medges att jag blev väldigt GLAD över att ansökan beviljades!!! Naturligtvis önskar jag att jag inte alls behövde färdtjänst men: Frihet, Liberté, Independece, Unabhängigkeit! Sen fick jag också en mycket bra förklaring till varför den är tidsbegränsad. De vill nämligen träffa mig personligen och diskutera hur det ska fungera framöver, när jag fått utvärdera färdtjänsten en tid. För att jag inte skulle behöva vänta längre på att få ansökan beviljad, blev den alltså beviljad under en prövotid först. Och det var ju gentilt av dem! Det ska faktiskt bli riktigt trevligt att få träffa dem personligen. Kan vara kul för dem också att få komma ut från kontoret och träffa lite olika varianter på "brukare". Inte alla som behöver färdtjänst är 85plus..


Saxat ur Skånetrafikens hemsida:

Att resa med funktionsnedsättning

Skånetrafikens mål är att resenärer med funktionsnedsättning ska kunna använda kollektivtrafiken med samma bekvämlighet och på samma vilkor som andra resenärer.
Bild: Resenär i rullstolHandikappanpassning av våra hållplatser, stationer, fordon och information är därför något vi satsar mycket på.
Symbolen visar vägenBild: rörelseAllt eftersom vår trafik blir anpassad för resenärer med funktionshinder visar vi rullstolssymbolen och symbolen för syn-skadade i våra tidtabeller.

Bild: synSymbolerna anger vilka linjer, hållplatser och stationer som är tillgängliga.


Reseplaneraren för dig med rörelsehinder

reseplaneraren kan du söka efter resor som är anpassade för personer med rörelsehinder. Välj "utökad sökning" och klicka i rutan "rörelsehinder" bredvid rullstolssymbolen.

Läs mer om genom att följa länkarna här till höger.

Det framgår att man gör mycket för att underlätta för folk med rörelsehinder och för synskadade. Till vilken grupp hör hörselskadade? Eller för den delen, till vilken grupp hör syn- OCH hörselskadade? Det känns som om man har glömt något här?


Nu återstår bara frågan HUR jag ska lyckas boka min första resa utan att kunna ringa??? 


("Moment 22" igen... Tycker ni att jag tjatar om det?)


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar