fredag 30 december 2011

Gott Nytt År med hörselskydd!!!



Var på spinning igår. Det var ett 75-minuters pass, instruktören var taggad till max och fick oss motionärer att trampa så svetten dröp och krävde två badlakan. Två liter vatten halsades i stora klunkar.


So far - so good!


Men - och detta är illa - jag tyckte ljudet var ovanligt högt. Jag sänkte ljudet på både hörapparaten och på CI:t till botten. Jag brukar i princip ALDRIG behöva sänka ljudet på CI:t, så det måste ha varit en VÄLDIGT hög ljudnivå. Det dummaste är, att jag precis när passet började, vände mig mot "Örat", den där grejen som ofta sitter på väggen för att varna för ljudnivån, och kunde konstatera att den inte alls lyste. Tittade ner mot golvet och tyckte mig se att adaptern satt lite snett i vägguttaget, men av någon outgrundlig och idiotisk anledning hoppade jag inte av cykeln och tryckte in sladden. (Jag gjorde det när passet var slut, men då var det så dags...)
Bilden kommer från ljudagenten.com "Örat" är till vänster i bild. 


OM jag nu hade gjort det från början, så hade instruktören blivit uppmärksam på att hon hade ALLDELES FÖR HÖG VOLYM och skruvat ner den. Jag trodde i min enfald att det skulle räcka med att jag skruvade bort det mesta av ljudet i mina Höron. Nästa gång ska jag 1) Säga till 2) Ta av hörapparaterna och 3) Sätta in hörselproppar för att skydda min hörsel.

För vad som hände var nämligen detta: Jag vaknade vid midnatt av ett öronbedövande ljud i rummet, som om det stod tre bilar och brummade i mitt sovrum. Jag försökte stoppa fingrarna i öronen, jag la mig med vänster öra (där ljudet hördes mest) mot kudden, jag försökte med allt. Till sist förstod jag att jag fått den mest djävulska tinnitus på länge och jag höll på att få fullständigt spel. Tårarna kröp fram och jag tänkte att "går inte detta över så får de spärra in mig på psyket". Jag lyckades trots allt sova någon timme i taget, men väcktes gång på gång av oljudet. 


Naturligtvis försov jag mig också. Väckarklockans surrande (vibrerande) under kudden lyckades inte överrösta det brummande som tinnitusen åstadkom. Vaknade med ett ryck kl 8:15, och skulle vara på jobb 8:30. Som tur är, har jag inte så långt till jobb, så efter en snabb kattatvätt och tandborstning var jag på jobb bara ett par minuter försenad.


Idag har ljudet lugnat ner sig lite, men fortfarande hör jag ett brummande i huvudet. Spinningpasset jag hade tänkt gå på imorgon förmiddag är avbokat. Nu måste jag vara extra rädd om mina öron.


Så med dessa ord vill jag passa på att varna alla som ska ut och fira nyår imorgon. Var rädda om er hörsel! Ta med - och TA PÅ - öronskydd när ni ska ut och kolla fyrverkerier eller när ni ska ut på dansställen och krogar! Naturligtvis gäller detta även ni som är på gym och förstås alla ni ungdomar med Ipods och annat med lurar i öronen hela dagar. Snälla, snälla ni - var försiktiga! Det ska så lite till för att det ska gå åt skogen och att ha tinnitus är ett rent helvete som tyvärr alltför ofta leder till ett livslångt lidande!!!


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar