söndag 8 januari 2012

Smart(?)phone...


Oavsett om man nu råkar se eller höra jäkligt taskigt så vill man ju "hänga med" i teknikens värld. Jag har funderat en tid på OM jag skulle kunna använda mig av en så kallad Smartphone. Till slut blev funderingarna så pass allvarliga, att jag slängde ut en fråga bland mina vänner på Facebook. Precis som jag anat innan, blev svaren lika många och varierande som antalet personer som svarade på frågan ;-)

Dvs jag blev inte väldigt mycket klokare... Ja, jag vet, det är MIG jag pratar om, så det är förstås givet att jag inte kunde bli klokare än jag redan är - jag HAR ju redan nått upp till MAXIMAL klokhet! ;-)

Skämt åsido, jag kom fram till ett par saker: Jag var tvungen att traska ner till Telia-butiken på stan och prata med en person öga mot öga, samt känna lite på telefonerna. Sagt och gjort, "jag vandrar i ett regn, ett regn, ett regn som håller oss tillsammans" (Pugh Rogefeldt) - till ett köande med tjugofem andra. De hade ett nytt häftigt kösystem: De anställda stod bakom olika, i lokalen spontant utspridda och åt olika håll vända hurtsar. Jag tog nummerlapp, men hittade inte den där stora skylten där nummerna visas fram. Högg fatt i en av de tjugofem köande och frågade om han möjligen visste VAR nummerna stod att läsa nånstans? "Jo, men det står där på TV-skärmen. Och där, på DEN TV-skärmen - och på DEN TV-skärmen!" "Eeehhh. Jaha... Tack..." Jag kunde med stor svårighet upptäcka att det fanns en liten, liten ruta med röda siffror på de olika utspridda TV-skärmarna med fladdrande bilder lite här och var i lokalen. Inte gjort för någon med synproblem inte. Inte gjort för någon utan synproblem över 60 års ålder heller, skulle jag vilja påstå...

Jaja, till sist blev det min tur och: NEJ, jag blev inte mycket klokare där heller. Inte nog med att man ska fundera över VILKEN telefon man ska ha, man ska även fundera över OM och framför allt VILKET abonnemang man eventuellt ska ha. Åh, hjälp mig! Jag gick därifrån med ett annonsblad och ännu mer snurr i huvudet än vanligt... 

Så bestämde jag mig: Jag skulle skaffa en av Telias billigaste och - för mig - bästa lösningar: Jag skulle skaffa deras Samsung Galaxy Mini med ett års surf på köpet. Det kunde jag koppla ihop med mitt befintliga kontantkort. Sagt och gjort. Hied (skånska för otålig) som jag var, rusade jag ner till Teliabutiken i nästa regnoväder (igår lördag, alltså) och fick efter en längre stunds köande mycket god hjälp av en fantastiskt trevlig och otroligt serviceminded ung kille, som förstod mina önskemål, mina krav och svarade vettigt på mina kanske dumma(?) frågor. Kom ut från butiken med en VIT telefon och en iver att genast komma igång. 

Hem och packa upp, koppla ihop, ladda, lägga in lösenord med mera.

Idag har jag laddat ner några så kallade "appar": "Worfeud", "Facebook" och "Angry Birds". Genast fick kompisarna visa mig hur man spelar Wordfeud och jag håller nu på att spela mot två av dem. Tyvärr vill inte 3G-nätet och efter en timmes väntan lägger jag nu ner för idag. 

Sms går INTE att förstora texten på. Wordfeud går INTE att förstora texten på (ja, inte nämnvärt i alla fall). Ska man se hela spelplanen blir det till att spela med förstoringsglas... Jag som trodde att det var bara till att peta med fingrarna och förstora skärmen. Icke sa Nicke. Ibland går det, ja, men långt ifrån alltid. Tja, nu har jag betalt surf för ett år framåt, så jag kan prova mig fram om detta över huvud taget är något för mig. Då kan jag byta upp mig om ett år och kanske finner jag till och med anledning att skaffa ett abonnemang? Nu blir nästa steg att skaffa en bluetoothslinga så att jag kan lyssna i telefonen via T-slingan i mina Höron. Längtar SÅ efter att lyssna på radio igen, det var flera år sen jag kunde höra radio... Kanske kommer jag i framtiden till och med att kunna genomföra ett telefonsamtal med någon som jag inte känner så väl? =) ***

***Tekniken finns förvisso på mitt jobb, med FM-lösning och något som heter Comfort Audio's Digisystem, men det är arbetshjälpmedel och det är minsann inget jag kan få för hemmabruk... 


.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar