tisdag 24 januari 2012

Nervös inför morgondagens färdtjänstpremiär!


För ett par veckor passade jag på att ringa färdtjänst när jag var på jobbet (det är där jag kan tala i telefon) för att få lite information samt fråga efter en mailadress för att kunna beställa färdtjänst framöver. Nej, fick jag till svar, det finns INTE möjlighet att beställa färdtjänst på något annat sätt än via telefon. Om man inte själv kan ringa, får man be någon annan göra det åt en... Så tog hon upp exemplet att de som är dementa eller har Alzheimers; de måste alltid ha hjälp med att ringa efter färdtjänst... Tack, för den jämförelsen!!!

Saken är ju den, att OM jag har någon i närheten, tex pojkvännen, familjemedlem eller kompis, då behöver jag ju inte färdtjänst. Och jag kan ju inte precis ringa på hos grannarna (som jag för övrigt inte känner) och be dem boka färdtjänst åt mig. Dessutom jobbar de på dagarna...

Enligt kvinnan på färdtjänst står det i lagen att de ska förmedla transport och det är det de gör. Det är inte deras sak att se till att folk som inte hör kan nå dem... Nähä =( 

Jag har dock - via Anne-Majs blogg läst att hon har ett texttelefonprogram som heter Flexitext på datorn. Har provat ladda ner det, men är inte fullt så teknisk att jag vet om jag lyckats få det rätt. Får se, möjlighet till texttelefon finns kanske på datorn ändå?

I förra veckan tog jag mod till mig och ringde (från jobb förstås) för att boka resa hem från Lund imorgon och på torsdag, då vi ska ha uppföljningsträff för en grupp som CI-opererats senaste året. Jag kom fram till en mycket trevlig skånsktalande kvinna - hon talade utan någon slags brytning, menar jag. (HUR ska det gå i framtiden, när senegaleser och ukrainare ska svara på beställningscentralen, det frågar jag mig oroligt?) Som sagt, hon var väldigt trevlig och hjälpsam och kom till och med överens om att meddela chauffören ett sms-nummer till mig OM han skulle bli väldigt sen eller något skulle inträffa. Klockan 15:15 skulle bilen komma.

Resan TILL Lund då? Jo, men då passar jag på att åka med pojkvännen som har sitt jobb åt det hållet =)

Nu sitter jag här och är fånigt nervös inför resan: Kommer bilen att komma i tid? Kommer den att hitta till rätt adress? Kommer jag att få åka direkt hem till Helsingborg eller ska vi ut på sightseeing Skåne runt? Tänk om resan tar väldigt lång tid och vi ska vänta nånstans på någon annan och jag blir kissnödig? Jag har bokat ett BodyPump kl 17:30, kommer jag att hinna det? Kommer det att vara en pratsam chaufför som jag inte hör eller ens förstår? Ska jag dela bil med tre andra personer som kanske hostar och snörvlar eller är jag ensam i bilen? Ska jag sätta mig i fram- eller i baksätet? Usch, vilka fåniga tankar jag har. Det ska säkert gå bra! Återkommer med rapport i annat blogginlägg. 



.

2 kommentarer:

  1. Det finns en lösning på detta problem har jag fått veta av en som inte har färdtjänst. Det är att åka vanlig taxi! :-O Får man skicka taxiräkningen till färdrjänsten då tro och få betalt för den taxiresan ?
    Men förbeställa färdtjänst det brukar funka för mej ialla fall. Men det är väldigt sällan jag har gjort det och då har jag faktiskt varit ensam i bilen ändå. Det är bara några gånger som jag har behövt samåka även när jag har beställt färdtjänst som vanligt. Ja jag har kommit för sent till läkarbesök en gång p.g.a. denna samåkning.
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ringa och beställa färdtjänst vågar jag inte, med tanke på att NV Skåne numera anlitar beställningstjänst i utlandet med personal som har bristfällig svenska med brytning som jag omöjligt kan höra i telefon. Har dock en mailadress dit jag kan skicka beställningen och det har fungerat bra de gånger jag behövt. Problemet är att beställningen måste gå iväg i god tid (inga spontanresor här, inte) men blir det strul med bilen eller om jag måste avboka resan vet jag inte hur jag ska göra... Fortfarande jäkligt nervös för att anlita färdtjänst, men jag vill absolut ha kvar möjligheten med tanke på att jag inte alltid har någon familj eller kompis till hands.

      PS: De flesta av de gånger jag åkt, har bilen åkt runt inom andra städer och skjutsat folk hit och dit, precis som jag förutsåg. Någon gång har jag varit ensam i bilen också, i en sån där gammal skramlig iskall rullstolsbuss. Jag är frisk för övrigt, men stackars de gamla och/eller rullstolsburna som måste sitta i en sån och skaka runt. Chaufförerna har dock alltid varit jättetrevliga! =)

      Radera