lördag 29 juni 2013

Bombina bombina


För ett tag sen skrev jag att det var dags att söka upp Bombina bombina i naturen. Nu har vi hittat dem och besökt dem ett flertal gånger. Bombina bombina är det latinska namnet på klockgrodor. Förstår inte hur den tänkte, som gav dem det latinska namnet. När jag hör "bombina" får jag något helt annat i tankarna. Men, visst, när klockgrodan blåser upp sig ser det ut som om den har två små "bomber" under hakan, en på var sida...  

För ett par år sen vandrade vi på naturreservatet vid Lerhamn och hörde plötsligt ett märkligt ljud från vassen. Vi hade ingen aning om vad det kunde vara, men någonstans i bakhuvudet steg ordet "klockgroda" fram och efter lite sökande på internet fann jag att det var just precis sådana vi hade hört. Klockgrodorna dog ut i Sverige på sextiotalet, men återinplanterades senare och finns nu på ett par ställen i Skåne, varav Mölle fälad är ett.


Kamouflagefärgad men likväl avslöjad klockgroda.
Först gången i år var jag och pojkvännen ute på en lång vandringstur på Mölle fälad (strax söder om Mölle) och när vi väl hittade dem stod vi fastfrusna med en löjligt leende på läpparna i säkert en timme. Vi lyckades dock inte få syn på någon groda. Om sanningen ska fram, så var det jag som inte såg någon. Pojkvännen upptäckte nämligen en riktig modig liten en, som faktiskt klev rakt över min fot, men den missade förstås jag =(

Nästa gång tog vi med oss ett par vänner och en fikakorg och njöt av en halvdagstur. Först skulade vi för regnet i ett skyddsvärn (Finns inga dåliga väder...), något jag aldrig vågat mig på förr, de ser så kusliga ut. Detta var dock inrett med både filtar och gardiner ;-) och fungerade säkert som några barns mysiga koja. Vid de stora kärren/dammarna fanns det massor av grodor och deras läten hördes i kanon långa stunder, ackompanjerade av skräniga - ännu ej identifierade - fåglar. (Förresten, äter inte stora fåglar grodor?!)

När solen började dala vandrade vi tillbaka mot bilen, men kunde inte slita oss från den sista dammen. Solen värmde fortfarande, vinden hade mojnat och det var riktig försommarkänsla. Ljudet av grodorna som "sjunger i kanon" är otroligt rogivande och nästan lite vemodigt och vid denna dammen hade vi dessutom lyckats få syn på två av grodorna som låg i vattenbrynet och blåste upp sig. Så söta! 

Vi har därefter passerat dammarna ett par gånger till och i söndags tog vi med mina föräldrar på kombinerad natur- och fikautflykt. Trots att de båda passerat 70 år, hade ingen av dem någonsin hört några klockgrodor. Även i deras ansikten framträdde dessa stora fåniga leenden. Det är så otroligt roligt att jag - som faktiskt är döv - har fått den här möjligheten att höra på nytt med mitt CI, och att det nu är jag som upptäcker nya ljud och kan visa mina föräldrar och andra ljud som inte ens de har hört tidigare! =) 

Utfärden avslutades med kaffe och varsin smaskig tårtbit på Krapperup och därefter en rundvandring i deras fina park. Ett gott utflyktstips om du befinner dig i nordvästra Skåne! Passa då på att åka ner till Lerhamn, en liten fiskeby strax söder om slottet. Gå ut på naturreservatet alldeles söder om hamnen och du finner genast en damm med klockgrodor. 

Kliv försiktigt, där är fullt av nygjorda koblagor! ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar