tisdag 24 september 2013

Poetisk hörsel - en metafor.


Ni vet, när ni var små... Då hade ni såna där pysselböcker, eller hur? En del pyssel bestod av en massa prickar och siffror. Man skulle rita ett streck från 1-2, från 2-3 osv, tills man kom till sista punkten. Det var så spännande att få se vad det blev för bild av det hela.

Med en god portion fantasi kunde man nästan se vad bilden skulle föreställa innan alla strecken var ifyllda, ja till och med innan man börjat rita något alls. =) Ju äldre man blev, desto erfarnare och bättre blev man på att gissa och se bilden innan man fyllt i strecken.

När bilden var färdigritad skulle bilden färgläggas för att den skulle bli komplett. Det enda som störde därefter var att prickarna och siffrorna var kvar, men man fick ändå en mycket god uppfattning om vad bilden föreställde. Den blev nästan verklig. 



Nu gör vi istället om detta till en metafor över min hörsel...

Utan hörapparater: Ett antal prickar och ungefär var tionde siffra syns på pappret. Det är något där, men VAD???

Med hörapparaten på höger öra: Vissa färgkluddar är utplacerade över det lilla fåtalet siffror med vattenfärg. Beroende på hur hög ljudvolymen är, kan färgen vara mer eller mindre intensiv, men det är icke desto mindre svårt att få en uppfattning om vad det föreställer. Den mest intensiva färgen gör faktiskt mest ont i ögonen, jag föredrar lite svagare och klarare färger om jag får önska. 

Med Cochlea Implantatet på mitt vänstra öra: Jag ser punkterna och de flesta siffrorna. Med början redan från siffra 5 kan jag utläsa nästan alla siffror, var femte siffra saknas förvisso, men med lite fantasi är det ganska enkelt att följa punkterna och när jag kommit till sista siffran kan jag nästan alltid fylla i de första fem som fattades också. Resultatet blir en ganska tydlig svartvit bild. Det tog lite tid att rita och det var först på slutet som jag kom på var de första fem punkterna fanns, men ändå.

Med CI + Hörapparat: Nu är det en nästan komplett kontur ackompanjerad med färgkluddar i vattenfärg som gör att jag får ihop en ganska fin bild. Det fattas fortfarande lite, eftersom några punkter har hamnat fel i min gissningsiver och vattenfärgen flyter ut på sina ställen. Siffrorna och punkterna har inte gått att sudda ut, så de stör förstås bilden. 

På sistone: Vattenfärgen har blandats ut med ännu mer vatten. Färgerna har bleknat och flyter ut ännu mer. Jag har försökt dra upp hörapparatsvolymen till max, men det räcker inte till. 

I samband med treårskontroll av mitt CI förra veckan bad jag audionomen ta ett audiogram även på höger öra, där jag fortfarande hör med hörapparat. Det visade sig att jag tappat en hel del av min lilla kvarvarande bashörsel (snyft) :'( Jag har förvisso anat det länge, eftersom färgerna i metaforbilden varit så extremt bleka och utkletade, men att det verkligen var sant fattade jag inte riktigt förrän jag såg det på pränt. Nu har vi försökt justera hörapparaten till mitt senaste audiogram, men det är ändå inte tillräckligt. 

Förklaring till audiogrammet ovan. Översta strecket med cirklar i grön färg visar min hörsel för ett år sen på höger öra. Mellanstrecket, med cirklar i röd färg visar min hörsel i förra veckan. Understa strecket visar kvarvarande hörsel på mitt vänstra opererade CI-öra... Till vänster ser ni ljudstyrka i decibel (en logaritmisk skala), översta skalan avser ljudfrekvens - bas (mistlur) till vänster och diskant (gräshoppa) till höger. 

Jag VET att det är så här det är att leva med en progressiv diagnos, men hur många gånger jag än upplevt försämringar, kan jag aldrig förlika mig med dem när de ändå kommer. 

Jag är förbaskad, förtvivlad och gråter och svär i min ensamhet. Jag VET också att det kommer att gå bra för mig i alla fall, för jag kommer att hitta nya strategier! 

(Det är liksom bara det att när jag sen lärt mig leva efter de nya strategierna är det något annat som försämras - och så håller det på...) 


5 kommentarer:

  1. Oj....var hamnar du med happen? Är det kanske så att det är dags för ett andra CI/EAS eller är det inget alternativ? Måste vara läskigt när du verkligen märker en försämring, kan tänka mig att det är en sak att veta att hörseln progressivt blir sämre men en HELT annan sak när det faktiskt händer. Tack för att du delar med dig av dina tankar och upplevelser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Emma! Jadu, har aldrig gjort något audiogram med enbart hörapparaten, men hörseluppfattningsförmågan med två hörapparater för tre år sen var väl kring 28% om jag inte minns fel... Torde vara betydligt sämre nu - på ljudvågor över 1000Hz finns det i princip inga fungerande flimmerhår som reagerar på stimulans.

      Audiogrammet med CI/EAS lägger jag inte ut, som du säkert förstår ;-)

      Radera
    2. Emma: Du frågade om ett andra CI/EAS... Här i Skåne får inte vuxna bilaterala CI, men jag har faktiskt blivit lovad av Dr Jan G att jag skulle få det om/när det skulle behövas, just på grund av min DövBlindhet. Så, kanske är det dags att sätta igång nu - processen från tanke till handling lär ju ta några år och under tiden blir min hörsel knappast sämre.

      Radera
    3. Blir så trött på att pengar ska styra. Varför ska vuxna inte få bilateral "hörsel" när så många hade haft så otroligt stor nytta av det? Visst har vi det väl förspänt jmf med många andra länder men tänk vad samhället hade sparat resursmässigt om fler vuxna fick ytterligare ett CI.

      Ja, processen blir väl rätt långdragen så lika bra att kicka igång den :-)

      Radera
  2. ...under tiden blir hörseln knappast BÄTTRE, menar jag förstås!

    SvaraRadera