fredag 27 september 2013

Yellowstone, here we come!


Bilden har jag lånat från National Geographic
Jag och pojkvännen F planerar att åka till Yellowstone National Park nästa sommar. Ingen av oss har varit i USA och just Yellowstone har vi båda länge drömt om. Jag kanske mest för naturen och djurlivet, han mest för att där finns jordens mesta vulkaniska område. Sedermera har vi båda blivit smittade av varandras intresse, så det ska verkligen bli jätteintressant att få komma dit!


Vi blev tipsade av en gemensam vän, att en man vid namn Ingmar Skogar skulle hålla ett föredrag på Munka Folkhögskola utanför Ängelholm om just Yellowstone. Självklart ville vi dit! (Tack för tipset, Sandra!)

Jag ringde från mitt jobb (det är bara där jag har riktigt bra teknik till att tala i telefon) och hörde mig för om det fanns teleslinga i lokalen. Damen som svarat berättade att: Jo, visst fanns det teleslinga. Sen passade jag på att nämna min DövBlindhet och frågade om det möjligen kunde gå för sig att få boka plats ganska långt fram i föreläsningssalen, eftersom jag annars skulle få svårt att dels se fotona, men även att avläsa vad föreläsaren sa. Jodå, det lovade damen i telefonen att fixa. Tack, så otroligt glad jag blev för vänligt bemötande!

Jag bad F att vi skulle åka i god tid, så att jag hade tid att informera föreläsaren om min egen slinga (ifall den som fanns i lokalen inte fungerade - det händer nämligen väldigt ofta). När vi kom fram 45 minuter före utsatt tid, började salen fyllas av folk. Visserligen hade inte så många valt att sätta sig långt fram, så förutom att våra reserverade platser var lediga, var även raderna bredvid, bakom och framför fortfarande tomma.

Jag fick fatt i föreläsaren samt i vaktmästaren som plockade fram teleslingan och testade den, och JODÅ, den fungerade!!! =D Vaktmästaren upplyste mig också om, att det var bara den här gången som de kunde reservera plats åt mig. Ville jag komma dit fler gånger, så gällde det att vara tidigt på plats. Misstänker att någon surnat till... "Att folk orkar hålla på att vara så missunnsamma!", var min första tanke, men när jag sen såg att folket som vällde in i lokalen hade en medelålder runt 85 blev min slutsats att hörseln och synen hos de flesta troligen var decimerad i olika grad. (Kul med pigga och intresserade pensionärer, förstås!) 

Tack vare teleslingan och en man med en fantastisk berättarröst, ett genuint kunnande samt underbara bilder blev föreläsningen en riktig höjdarupplevelse! 

Föreläsningen gav verkligen mersmak,  mycket mer sugen på Yellowstone än vad jag är nu kan jag väl knappast bli. Ska vi boka resan redan i helgen, F?

2 kommentarer:

  1. Hej! Intressant och ha en sådan resa att se fram emot!
    Ibland kan det hända att de äldre inte riktigt tror på en att man FAKTISKT kan ha hörsel o syn problem som ung... Kram

    SvaraRadera
  2. Jo, det har du rätt i. Pratade med en kund i telefon, som jag ännu ej träffat. Han är 89 år. Han berättade om sin glaukom och att han hade blinda fläckar i synfältet. När jag då sa att jag förstod vad han menade eftersom jag själv har RP, trodde han att det var något jag "bara sa" och blev nästan irriterad på mig. Dessutom var han minsann hörselskadad. Han hade hörapparater som han hade kopplat med slinga till telefonen (vilket han då skulle förklara för mig hur det fungerade) och då knep jag igen... Bäst att inte stöta sig med kunderna, för kunden har ju alltid rätt. ;-)

    Kram tbx!

    SvaraRadera