söndag 29 december 2013

Strålande stjärna, strålande stjärna!


Nu i juletider lyser det vackert i alla fönster. En del har klätt granar eller balkongräcken med de mest fantasifulla kreationer. Nere i centrum lyser träden i allén på huvudgatan med små ljus, på kvällskvisten tänds marschaller och ovanför gågatan har man hängt ett tak av vackra ljusdekorationer. Stadens landmärke, Kärnan, har fått en egen tomteluva =D  

(Bilden föreställer Helsingborgs tusenåriga 
torn, Kärnan, som fått en egen tomteluva.) 


Precis som varje år vid juletid njuter jag väldigt mycket av alla dessa små ljusglimtar, även om det finns ett eller annat smaklöst undantag ;-) På ett av grannhusen har något klätt in sitt balkongräcke i ett skrikande neonblått ljus. Usch! Som tur är kan det inte ses från något av mina fönster. Någon annan har blinkande ljus i olika färger. Usch igen. Smaken är dock olika och så länge det inte ser ut så som jag tänker mig Las Vegas i kvällsljus går det an ;-)

Igår kväll var vi hos några vänner som bor i en liten ort norr om stan där det inte förekommer så mycket "ljusföroreningar". Klockan var väl elva när vi lämnade deras hus och ute var det kolsvart, kyla i luften och alldeles stjärnklart. Pojkvännen frågade mig direkt om jag kunde sen den där stora stjärnan ovanför hustaken? Han tog min hand och pekade mot den. 

Jodå, efter en liten stund såg jag stjärnan. =) Den var jättestark. Fråga mig bara inte vilken det var? Han sa att han kunde se Karlavagnen också (om det var Stora eller Lilla Björn han såg är dock inte klarlagt). Den såg dock aldrig jag. Jag stod där en bra stund i kylan och beundrade den fina starka stjärnan när jag plötsligt tyckte mig få syn på ytterligare en stjärna en bit nedanför. Och en till. Och en till! Ja, nu såg jag ju inte alla tre stjärnorna samtidigt, så långt räcker inte mitt synfält till, men jag letade sakta och scannade av himlen och med pojkvännens hjälp fick jag bekräftat att det var precis så!

Det fanns alltså tre lika starka stjärnor i rad bredvid varandra. De två första i jämnhöjd och den tredje något högre. Jag vet tyvärr alldeles för lite om stjärnbilder eftersom jag inte kan se stjärnor i normala fall, men fick för mig att dessa tre kan ha utgjort "Orions bälte" även kallade "De tre vise männen", vilket jag så klart sökte efter på internet. I så fall bör den riktigt starka stjärnan som fanns ovanför dessa ha varit Betelguese (Orions högra skuldra). 

(Bilden har jag lånat från en 
Internetsida. Den föreställer stjärnbilden 
Orion i form av en krigare.)


"Borta vid västerrand slocknar Orion."






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar