söndag 23 februari 2014

Sport på TV - inte om jag får bestämma!


Det är söndag strax efter lunch. Det har varit en väldigt sen morgon med långfrukost, tidning, mer kaffe, en puss eller två... 

DÅ brakar helvetet loss: OS-final i hockey som HAN naturligtvis MÅSTE se på, trots det fina och soliga vårvädret. HON sätter sig intill honom i soffan, mest för att få vara nära honom en stund till, det är ju en hel vecka till nästa helg.

På TV:n kan hon inte uppfatta så mycket, eftersom hon både ser och hör dåligt. Hon ser i varje fall gula och röda figurer som åker fram och tillbaka över TV-rutan. Kommentatorn höjer och sänker rösten lite då och då och hastigheten på hans tal ökar ofta samtidigt som rösten höjs. Det är nog vid de tillfällena som det nästan blir mål... 

Rösten höjs, röd spelare befinner sig nära gult mål. Gul spelare faller på den hårda isen. Röd spelare faller ovanpå gul spelare. 
Han: Aj! Det såg farligt ut det där! (Syftar på hur nära det var att röd spelare gjorde mål.)
Hon: Aj! Det såg farligt ut det där! (Syftar på hur farliga de vassa skridskoskenorna är.)

Spelet på TV-skärmen fortsätter...
Han (med uppspärrade ögon, halvvägs uppe ur soffan): Ooo! Aj! JA! Bra! Skjut! Nej! Ooohohoho, det var nära! Ja, bra där! 
Hon (blundar hårt varje gång det hörs en smäll och spelarna knuffas in i sargen): Aj! Ousch! Aj det såg ut att göra ont! Oj, nej! 

Paus.

Han: Vill du ha kaffe?
Hon: Jatack.
Han kommer tillbaka med nybryggt kaffe. Hon har flyttat fokus till deckaren hon håller på att läsa på sin läsplatta. Deckaren med blodiga mord, avhuggna huvuden och fingrar är betydligt mindre skräckinjagande än den kusligt farliga sporten som visas på TV. "Sporten" med knivvassa skridskoskenor, hård och kall is, långa farliga klubbor, fälleben, knuffar och slag. 

Han fortsätter att titta på dumburken och utstöta läten då och då. Efter hand som matchen fortsätter avtar de där lätena och han lämnar till och med TV-rummet under långa stunder. (Det går nu upp för henne att det röda laget har gjort en massa mål, medan det gula laget inte presterat på samma nivå.)

Två timmar senare säger han med triumf i rösten: Ha! Du har sett OS på TV! Du har sett en hel match på TV!
Hon: Nähä, jag tittade inte, jag...
Han: Ha! Du har sett OS på TV!
Hon: Nej, jag läste ju...
Han: Haha! Du har sett sport på TV!
Hon: Nej, det har jag INTE, jag satt ju bara i soff...
Han: Ha! Du har tittat på OS! Du har tittat på OS! 



Jag berättar alltså min version först, bara för att ni ska veta vad som verkligen hände! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar