fredag 19 december 2014

Spegel spegel på väggen där...


Under senaste året har mitt badrumsskåp börjat spricka och jag har bett att få ett nytt. (Det gamla har nästan trettio år på nacken.) MEN - och detta är viktigt - jag ville förvissa mig om att det nya skåpet inte var försett med lampor som bländade. Jag har nämligen på sistone noterat att många nya badrumsskåp har lampor som riktas rakt fram mot den som står framför spegeln. För en med min synskada blir det då i bästa fall bara en svart skugga i spegeln. Fast, när jag tänker efter... Att inte kunna se sitt eget ansikte i spegeln kan ju faktiskt vara att föredra vissa morgnar ;-) 

Idag kom det två stiliga män med blänkande verktyg och monterade mitt nya badrumsskåp. Det har speglar i min höjd. Gissar att det förra skåpet hade hängts upp åt den tidigare hyresgästen, vilken lär ha var minst 190 cm lång. Följaktligen har jag endast kunnat se min panna och mina ögon i spegeln. Om jag ställde mig upp på tå, kunde jag kolla in mina tänder när jag borstade dem. Bra så - fluffat hår och vita tänder. Mer behövs väl inte innan man är redo för jobbet?

På skåpet jag hade tidigare fanns det lampor högst upp, som dels lyste neråt men samtidigt lyste upp i taket igenom ett glas på ovansidan, så att det blev extra ljust i badrummet. Nu är det istället två spotlights högst upp, som enbart lyser neråt. Jag får väl ersätta taklampan med några watt mer. 

Idag kunde jag för första gången se halva min kropp när jag tittade i badrumsspegeln. Hu, vilken chock! Ja det förstås, jag såg inte hela min halva kropp samtidigt, jag har ju RP. Men det gick att se min kroppshydda ända ner till höfterna om jag tittade i etapper. Och det var väl ingen skön syn, det kan jag inte påstå.

Eftersom jag är förhållandevis duktig på att famla mig fram i mörker, så tror jag faktiskt att jag struntar i att tända badrumsbelysningen över huvud taget framgent... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar