onsdag 16 mars 2011

Moment 22; Landsting - Försäkringskassa

Förra veckan fick jag alltså min nya hörapparat till högerörat. Jag har efter en lång prövotid kommit fram till att jag inte kan lära mig höra med en Phonak, så vi bestämde att jag skulle fortsätta med Widex, men i en senare, uppdaterad och starkare version än den jag haft de senaste sju-åtta åren. Det blev ingen kul färg eller fräsig modell eftersom Widex har ganska traditionella utseenden på sina apparater. Den är brun, precis som den förra, men något större eftersom det är en starkare apparat som kräver lite mer teknik.

Min läkare konstaterade förra gången jag var där, att jag uppenbarligen inte hör så bra i basen som man hoppats. Jag fick ju EAS-apparaten därför att jag hörde basljuden såpass bra, att jag skulle kunna höra dem akustiskt. Dock är själva hörapparatdelen i EAS-en ganska svag, förstärker bara 20dB och jag tappade tyvärr så mycket hörsel efter operationen att detta inte räcker. Läkaren konstaterade att mitt högra öra kommer ju också att fortsätta försämras eftersom det är så prognosen sett ut under hela mitt liv. Om man jämför vänster öra med höger, så är de nästan lika dåliga, det skiljer bara ett par decibel...

Med det i bakhuvudet tänkte jag också att, varför fortsätta kämpa med att byta hörapparatfabrikat när det kanske är sista gången jag får en ny hörapparat på höger öra? "Nästa gång, om sådär sex-sju år, då är det antagligen ändå dags för CI-operation även på det örat." sa jag när jag satt hos läkaren. "???", såg han då ut i ansiktet. "Njaee, det vet jag inte" sa han "det är en dyr operation." "Men hur menar du då?" undrade jag "Fullt seende barn som föds döva får ju operation på båda öronen. Varför skulle då inte jag, som ser så dåligt och dessutom håller på att förlora synen, få två CI? Dessutom VET jag att det finns andra vuxna i det här landet - fullt seende personer - som har fått CI på båda öronen."

Landsting i all ära, men varför ska det skilja så enormt i vården beroende på vilket Landsting jag råkar tillhöra??? (Tror nämligen att det är där skon klämmer.) Jag hoppas verkligen att det, om några år, låter annorlunda och att jag då får operation även på andra örat.

Det finns många argument FÖR detta, där riktningshörseln är en viktig punkt. Då jag i samband med operationen tappade bashörseln, tappade jag även min riktningshörsel och den är väldigt viktigt för rumsuppfattningen. Är man synskadad som jag, med ett tunnelseende, är det desto vitkigare att kunna kompensera åtminstone lite av detta med hörseln. Jag menar, nu när tekniken faktiskt finns.

Nu efter operationen är just det en sak som jag finner väldigt jobbig. Jag hör många gånger något, men jag har ingen aning om varifrån ljudet kommer. Jag hör tex en bil någonstans, den låter som om den är nära mig, men VAR är den? Efter hand som synen minskar är det väl ändå vitkigare att jag kan ha så stor nytta av min hörsel som möjligt? Nej, jag måste/ska kämpa för att upprätthålla min livskvalitet även framgent!!!

När jag nu nämner ordet Landsting kan jag även nämna ordet Försäkringskassa... För det är så, att mitt CI/EAS har jag fått via Landstinget (i mitt fall Lunds lasarett). Hörapparaterna skulle jag i vanliga fall fått via min lokala, numera privata Hörselvård i Helsingborg (i mitt fall Hörseltjänst). MEN se, så fungerar det INTE för min del. Eftersom jag har CI, "säger reglerna" att jag även ska få hörapparat via Landstinget. Ok, det är ju bra så långt - MEN arbetshjälpmedel - BÅDE till CI och hörapparat - FÅR INTE ordineras av landstinget utan det ska Hörseltjänst hjälpa till med... Jag måste säga, att människorna som arbetar på både Landstinget och på Hörseltjänst är hur gulliga, vänliga och hjälpsamma som helst, och på båda ställena hade man varit beredd att hjälpa med med "hela paketet", men se det FÅR MAN INTE för det har Försäkringskassan bestämt att såhär ska det vara...

Snacka om "Moment 22", eller att "ramla mellan stolarna", för det är precis såna som jag, som redan har det ganska kämpigt (ja, nu låter jag gnällig här) som drabbas. Jodå, det kommer alldeles säkert att bli jättebra i slutändan, men det är ju så opraktiskt och oorganiserat och tar en så förfärligt lång tid, allt detta malande och resande fram- och tillbaka. Tänk om en och samma person/instans hade fått lov att fixa allt på en gång...

Som någon vis person sagt: "Varför ska det vara enkelt, när det kan göras svårt?"


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar