onsdag 16 november 2011

Om man inte skrapar bilrutorna blir man synskadad.



I morse var solen framme. Det var kallt och det var frost på rutorna.


Men. Det var ljust nog för att jag tyckte att jag INTE behövde veckla ut min vita käpp.


Gick på trottoaren i godan ro och tittade mig omkring. Njöt av den friska luften.


Noterade av någon anledning en bil som kom backande ut från en hyreshusparkering. Den backade mot mig. Den backade fort fort fort mot mig. Ska den inte sakta ner snart? Men stanna stanna STANNA!!! Jag lyckades kasta mig undan i sista stund och när sen bilen passerat mina tår med en hårsmån och bumpat ner för trottoarkanten stannade den en kort stund för att kunna svänga runt på gatan och köra vidare. Då passade jag på att knacka lite argt på rutan. "Du såg inte mig, va?" ropade jag åt föraren. Som vevade ner sin bristfälligt skrapade bilruta med några små titthål här och var och sa: "Eeehhh... Oj ursäkta! Ursäkta!" Sen vevade han upp rutan igen. "Ursäkta???", tänkte jag. "Nej, det tänker jag minsann inte göra!" Men jag sa inget, utan gick vidare och när han passerade mig tutade han sådär lite käckt med tutan som man gör när man hälsar på en gammal polare. "Jo, pyttsan, trodde du va! Himla dumt att jag inte hade käppen i handen, för du hade du förhoppningsvis sk*tit på dig av skam", mumlade jag för mig själv. För övrigt var jag ganska skakig och ledsen: Tänk vad som KUNDE ha hänt!


Nu frågar jag mig förstås: Imorgon, när jag ska till jobb igen och det är mulet och mörkt och jag därmed ser ännu sämre och alltså måste använda käppen... Kommer han att se mig då??? För då har jag kanske inte samma chans att ha "turen" att hinna kasta mig undan. Kanske hör jag motorljudet, men från vilket håll det kommer, det vet jag inte. 


Kontentan av detta:
* Reflex! "Reflexa, reflexa, på byxa och på pjäxa!" Jag har massor, men kan alltid hänga på mig fler.
* Det går inte att lite fullständigt på att andra trafikanter ser och räddar sig undan faror om man nu själv inte orkar skrapa rutorna/vrida på huvudet/tvätta rutorna/öppna ögonen... (För jag förutsätter naturligtvis att den som kör bil har körkort!) 
* Från och med nu ska jag sluta lägga skulden på mig själv alltid för allt som kan hända i trafiken! Det är inte mitt fel bara för att jag inte ser och hör så bra. Det var minsann inte mitt fel det som hände i morse, inte ens om han verkligen hade kört på mig. Fast, i så fall hade jag nog fått "betala högsta priset"...  




.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar