torsdag 5 april 2012

Att höra med ögonen


Body Pump på Sats. Jag är där i GOD TID för att "markera revir"... När man ser och hör som jag, är sånt extra viktigt. Jag vill inte hamna bakom någon men samtidigt kan jag inte stå alltför nära instruktören, för i så fall ser jag inte vad hon/han gör för övningar, utan det blir bara ett öga, en mun, en halv arm eller ett knä... 


Den här speciella dagen ställer en tjej sig mitt emellan mig och instruktören. Jag vill inte föreslå att vi ska byta plats... Jag får helt enkelt "gilla läget", för passet är fullbokat och alla ska ju få plats. Men men, jag ser ju mig själv i spegeln och instruktören har jag hyfsad koll på eftersom jag kan se ryggen på henne i spegeln. På så sätt ser jag i vilken takt hon gör knäböj, eller vad det nu vara månde. Dessutom blir avståndet i spegeln dubbelt så långt bort, så jag får med mer i synfältet. Smart, va? Passet har jag varit på tidigare och jag vet ju ungefär vilka övningar vi ska göra. Sen har jag ju mitt CI, så något ska jag väl höra också? 

Då slår det mig, att jag inte alls hör vad instruktören säger... =( Jag flyttar mig några decimeter åt sidan för att få in hennes ansikte i synfältet, inimellan armbågen och över axeln på tjejen som står framför mig med skivstången på axlarna. NU kan jag uppfatta det mesta. Då förstår jag att jag fortfarande hör minst 50-75% med ögonen. På ett ställe med störande ljud, som musik i träningssalen tex, kan jag nog säga att jag hör med ögonen till 90%. På ett ljudmässigt optimalt ställe, skulle jag nog säga att jag kan höra till 90% med Höronen. Tyvärr är de ställena ganska få om jag vill umgås med andra människor - och det vill jag ju! =)

Visa mig ett "S" och jag ska säga vem du är! =)
Tittar i princip aldrig på TV, men det händer att jag tittar på svtplay eller liknande på datorn. OM det är textat, vill säga - annars får det vara. Ibland händer det att det dyker upp en reklamsnutt och jag kan komma på mig själv med att inbilla mig att jag hör, trots att ljudet är avstängt. Jag läppavläser på den som pratar och hjärnan lägger till en röst. En dag såg jag att en av de som pratade på skärmen pratade skånska, så jag var tvungen att slå på ljudet och ta på Höronen för att se om jag hade rätt - och det hade jag! Herregud, jag kan tom avläsa dialekter! =D

Jag kan med lätthet avläsa "utrikiska", såtillvida att jag kan se att översättningen inte alltid stämmer. Här i Skåne har jag sedan barnsben tittat på dansk TV och ofta hunnit se en hel film innan jag kommer på att texten är ju på danska! Minns ett tillfälle när det stod översatt "din moegspand" och jag avläste "you bloody bastard". På det sättet fick jag förklaringen till just det danska uttrycket ;-) Ibland avläser jag flera ord eller meningar som inte ens är översatta, eller direkt felöversatta. Så visst hör jag otroligt mycket med ögonen, och visst är jag extremt beroende av den lilla syn jag har. Inte minst märks det extra mycket när jag är trött, när belysningen är fel, när solen strålar eller när det är mörkt. 

Däremot kan jag avläsa bäst när det är tyst eller när ljudet stämmer exakt överens med läpprörelserna. Ibland kan man på film se att det blir fördröjning på ljudet, det behöver inte vara många millisekunder för att jag ska reagera. Då hör jag mycket sämre. Finns det annat ljud som stör, tex två röster som pratar och jag ska avläsa den ene, då är det nästan värre än om det varit helt tyst och jag bara behövt koncentrera mig på läppavläsningen. Detta händer ofta på mitt jobb, att jag sitter och pratar med en kund och det samtidigt finns andra röster i banklokalen som "stör". Då får jag hålla tummarna för att min kund har tålamod med mig! ;-)

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar