onsdag 25 april 2012

Teknikens underbara under


Har fått lite nya hjälpmedel, som jag tänkte berätta om.

På jobbet lyssnar jag med FM-system; Comfort Audios nya digisystem. Det innebär att jag kopplar på FM-mottagare på mina Höron och trådlöst kan jag sedan tala i telefon, hänga med (hyfsat i all fall) på möten och lyssna på datorn. Det består bland annat av en stor kombinerad mikrofon som jag kan koppla antingen till telefonen, till datorns hörlursuttag eller lägga på bordet vid sammanträden, samt två mindre mikrofoner som jag önskar att mina arbetskamrater ska tala direkt i när vi har stora gruppmöten. Grejerna fungerar väldigt bra i en miljö där mycket armatur stör det som annars kunde använts, T-slingan. Problemet är att de är avsedda enbart som arbetshjälpmedel, de kostar multum och det går inte att teckna separat försäkring för dessa prylar via försäkringsbolaget, så de vågar jag inte ta med utanför dörrarna till min arbetsplats. 

Halslinga, mikron - här kopplad till min mobil som har radio -
samt fjärrkontrollen som är ett måste till CI:t. 

Nu har jag fått lite nya grejer på prov: En Phonak mikrofon, som kan läggas på bordet i mindre grupper eller hängas om halsen på en person. Själv har jag då en halsslinga och jag kopplar om Höronen till T-slingans läge medelst fjärrkontrollen. Mycket prylar blir det, men OJ, vad bra jag kan höra! =) Mikrofonen fungerar även som en hörlur, genom att man kopplar samman denna med hörlursuttaget på mobilen, datorn, eller varför inte till en Daisyspelare! Den bärbara lilla Daisyspelaren har ett litet minneskort, på vilket kan man ladda ner bland annat ljudböcker, lämpligen då i Daisy-format. 

Halsslinga samt mikrofon som här är kopplad
till den lilla bärbara Daisyspelaren. 
Stadsbiblioteket fick finbesök ;-) av mig igår och av dem fick jag en kod till Tal- och punktskriftsbiblioteket. Nu har jag laddat ner Varg Gyllanders senaste bok "Ingen jord är den andra lik" och kan trådlöst lyssna till talbok! Det är också en otrolig glädje att kunna lyssna på radio igen! Det har inte fungerat på många många år. Jag väljer helst program där man diskuterar aktuella ämnen, men inte så gärna musikprogram.

I fredags kväll var jag och en kompis på en pub och när hon hängt på sig mikrofonen kunde jag stänga ute en hel del av sorlet och fokusera på hennes röst. Lycka! Vilken märklig, men fantastisk känsla att kunna föra en nästan normal konversation på ett sådant ställe! (Ok, skadar kanske inte att tillägga att jag hörde som bäst tidigt på kvällen. Om det berodde på antalet övriga gäster som sorlade eller antalet drinkar jag inmundigat överlåter jag åt din egen fantasi att bestämma ;-) )

Enda smolket i bägaren är väl att jag fått lite mer tinnitus i och med att det blir så mycket och så högt ljud. Tror jag måste sätta en gräns på max en timme om dan, även om det är svårt... ;-)

Nästa steg blir att skaffa mig en slinga till mobilen så att jag kan tala i telefon på något mer ställe än på jobbet. 

.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar