söndag 6 januari 2013

Firandet städas undan, fast det sitter ändå kvar i minnet =)


Julhelg och nyår har passerat och nu är vi mitt uppe i Trettondagsfirandet. Ja, firande är väl att ta i. Såvitt jag förstår firar de ortodoxa kristna sin jul just nu. En av mina närmaste vänner har makedonskt påbrå och de brukar fira sin jul på Trettondagen. Fast, efter drygt fyrtio år i Sverige är väl den traditionen ganska försvagad, misstänker jag. De träffas i alla fall och käkar middag tillsammans under "sitt" julfirande. 

Trettondagen, det var då de tre vise männen till sist hittade fram till Jesus och kunde lämna över sina gåvor. Hade det varit i nutid, kunde de kanske använt GPS och kommit lite mer i tid? ;-) De som har julkrubbor hemma borde med andra ord vänta med att sätta fram de tre vise männen tills idag. Hur det nu ska gå till när julkrubban med tillbehör redan är nerpackad i lådor och förvisad till förrådet? 

Tyvärr har senaste tidens "skynda-skynda-kultur" bidragit till att julfirandet startar redan i oktober och när vi väl kommer till Trettondagen har de flesta tröttnat på julen och redan städat ut allt. Det kunde jag konstatera igår när halva Sverige deklarerade på Facebook att nu hade de minsann så fint och städat, granen var utkastad och resten av pyntet låg undangömt i lådor. Själv håller jag hårt på den gamla traditionen att först på "Tjugondag Knut kastas julen ut". Julgransplundring, någon? Japp, den 13 januari när Knut har namnsdag. 

Fastlagsbullar såg jag för en vecka sen i konditoriets fönster, troligen fanns de att tillgå redan på Annandag jul? 

Jag som älskar att se ljus i fönstret under denna mörka tid fasar över resten av januari och februari innan det börjar kännas något ljusare. Själv byter jag ut adventsstjärnan till en liten hängande fönsterlampa som INTE bländar. I de övriga fönsterna finns också små fönsterlampor, allt för att hålla det svarta borta. På teckenspråk tecknas mörkt och svart likadant... 

Nyår firade vi förresten tillsammans med ett par vänner i min lägenhet. Jag kunde bestämma över ljusförhållandena ;-) och nej, det var inte operationssalsbelysning, men jag har hittat bra ljuskällor som ger ett behagligt ljus utan att vare sig blända eller vara för mörka. I köket ska det vara bra lysrör och i övrigt har jag många ljuskällor riktade upp mot taket som ger indirekt belysning. Dimmerfunktion är tillexempel ypperligt!


Tack mina goa vänner för underbara
tulpaner på Nyårsafton! 

I och med att jag har en relativt liten lägenhet fick vi plocka undan lite då och då, och det jag noterade var, att det var lite svårt att hålla koll på vissa saker. När vi dukade undan råkade jag välta och ha itu ett glas som inte stod där jag hade räknat med att det skulle stå. Det mesta av disk och städning tog jag själv hand om på Nyårsdagen och ännu - sex dagar senare - hittar jag serpentiner i ljuskronan, servietter i fönsterkarmen, chipssmulor i mattan osv. Och då var vi ändå bara fyra personer som firade på ett väldigt städat sätt ;-) 

Missförstå mig inte, det var verkligen jättetrevligt! Men det jag vill komma till, är hur viktigt det är för en synskadad person att ha fullständig kontroll över allt som sker. Det kan vara stressande, men det är viktigt att man fortlöpande blir informerad om vad som händer. "Nu ställer jag vinglasen här framför dig till höger på diskbänken." Alternativet (som vore mycket tråkigare) är att släppa kontrollen helt; bli sittande på sin stol, bli uppassad och att ha städhjälp. Nej usch vilken förfärlig situation att bara vara en åskådare i periferin. Jag vill ju vara med och vara delaktig! 

Städhjälp hade förstås kunnat vara en utmaning och en spänning tillvaron: Då hade det väl tagit en månad att hitta en kniv som hamnat i "fel" låda... Hu! 




1 kommentar:

  1. Kortfattat:
    -Jag har redan städat undan julen *skäms* :-S
    -Det ÄR guld att kunna bestämma miljö och ljusförhållanden, önskar jag själv hade kunnat det detta året! Istället var jag sliten i två dar efter julen :-S
    -Jag ÄLSKAR att veta vart allt ligger och kämpar för att det skall vara så också :-)

    God Fortsättning, Stor kram! :-) //T

    SvaraRadera