torsdag 16 april 2015

Släpp fången loss, det är VÅR!


Äntligen har vi ställt om klockan till sommartid, det är ljust när jag går hem från jobbet och ibland är solen uppe och värmer riktigt fint.

Jag gissar att det som sker på bilden utspelar sig under pestens tid på 1700-talet. Det föreställer kistor och några människor på en båt i hamnen, en pestdoktor, några fattiga som tigger och ett barndop.
I lördags var jag med pojkvännen och kompisen P i Helsingör en sväng. När man bor i Helsingborg hör det till att ta en "tura" då och då. Egentligen innebär ordet "tura" att man sitter kvar på båten några vändor fram och tillbaka mellan Helsingborg och Helsingör med något att äta och något att dricka. Vi gjorde inte det, även om grabbarna tog sig en röd pölse och en bajer (röd dansk wienerkorv och en öl) på båtturen över. Vi hoppade av i Helsingör och gick en liten sväng för att bland annat beundra en fantastisk väggmålning på en bakgata (se foto) innan vi satte oss på Axeltorv med varsin öl i solskenet som den här dagen värmde rejält. Arton grader var det minsann! Det var väldigt mycket folk ute och torget var fullsatt av folk som drack öl och åt typiska danska smörrebröd. Troligen var det mer svenskar än danskar ;-) 

Jag älskar egentligen den här årstiden nu när det blir ljust och varmt, men TYVÄRR gör det starka solskenet riktigt plågsamt ont i mina ögon. Precis som många andra med ögonsjukdomen RP (retinitis pigmentosa) är jag extremt bländningskänslig och jag måste använda mörka solglasögon och keps hela tiden. Jag har även fått orange linser utan styrka som det börjar bli hög tid att använda nu. 

Så medan grabbarna satt vända mot solen valde jag platsen mittemot dem för att kunna hålla ögonen öppna. Lite senare vände jag mig förstås också mot den värmande solen, med den följden att jag endast fick färg på nedre halvan av ansiktet, likt en apa, men det får jag väl bjuda på ;-) 

Bakom träden, mitt i bild,
 kan man skymta en flygande korp.
Dagen därpå deltog jag och F på "Dufvestubbedagen" i min lilla hemby. Det är en årlig samling i Dufvestubbeskogen, en knapp mil norr om Helsingborg, som numera är ett naturreservat. Som vanligt kan man köpa kaffe med vetefläta eller korv med bröd, prata med gamla grannar och bekanta och slutligen anordnas "Ankrace" i bäcken. "Min" anka simmade in som tvåa och jag vann en kaffekokare. Man tackar! =D Vi passade naturligtvis även på tillfället att gå en runda och njuta av alla vitsippor, lyssna till bäckens porlande och korparnas häftiga läte. (De låter som grymtande grisar.) Det verkar som att det är nya ungar på gång i boet i år igen. =D Inne i skogen fungerade det ganska bra att skydda ögonen med keps och solglasögon. 

Idag har jag haft en ledig dag och passade på att luncha med en kompis J som jag inte träffat på evigheter. När hon gick tillbaka till sitt jobb gick jag några småärenden nere på stan. Det var kallt och blåsigt men strålande sol och knallblå himmel. Jag hade planer på att gå en lång runda, men valde att istället gå hem till min lägenhet där fönsterna vetter åt öster och solen inte lyser in, eftersom det gjorde så himla ont i ögonen. 

Nu klockan åtta på kvällen konstaterar jag att himlen fortfarande är alldeles underbart sommarblå och jag kan bara gissa vilken fantastisk solnedgång vi snart kommer att bjudas. Solen går som bekant ner i väster och i väster har vi Öresund, vilket innebär att solen går ner över havet, Danmark och slottet Kronborg. Solnedgångar är något av det vackraste man kan se. Som väl är brukar det fungera ganska hyfsat att ta ett foto på solnedgången och sedan njuta av vyn på mobilskärmen eller kamerans LCD-skärm efteråt. Alla sätt är bra utom de dåliga! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar