söndag 26 april 2015

Språk i allmänhet, teckenspråk i synnerhet.


Språk är så KUL! Det borde kanske inte vara en normal kommentar från en person som nästan inte kan höra, men jag har alltid varit intresserad av språk; dialekter såväl som svenska och våra olika länders talade språk. Men det finns faktiskt ett språk till som jag använder mig av allt mer: Teckenspråket. För den som inte vet, har teckenspråket en alldeles egen grammatik och ett speciellt sätt att framföras på. Det är inte bara det specifika ordet som tecknas med händerna, händerna skall framföras på ett visst sätt för varje ord och därtill använder man munrörelser och inte minst mimik! Mimiken är jätteviktig så man får inte vara buskablyg när man talar teckenspråk. Det är nämligen inget diskret språk ;-) Åh, vad jag tycker det är KUL med teckenspråk! 

Jo, man kan välja att skratta åt den sydafrikanske "tolken" som skulle teckentolka på Mandelas minnesstund men egentligen är det fruktansvärt tragiskt att döva personer inte fick ta del av minnesstunden så som hörande fick. 

Jag chattade med min kompis K på facebook-chatten häromkvällen när hon tyckte att vi hellre skulle använda oss av Skype och videochatta. Först försökte jag ladda ner Skype på min iPad med det fungerade av någon märklig anledning inte med lösenordet. På den stationära datorn gick det bra men där har jag ingen kamera, så det var ingen idé. 

Till slut enades vi om att försöka med Facetime istället och efter en stund lyckades vi båda få det att fungera. Varför skulle vi tvunget videochatta undrar ni kanske? Jo, K är döv och använder sig i första hand av just svenskt teckenspråk. Ja, precis: "svenskt" teckenspråk. Många förleds att tro att teckenspråket är internationellt, men så är det icke. Visst är det dock så att två döva från olika länder har möjlighet att förstå varandra bättre än vad två talspråkiga kan, tack vare att de har fantasi och mimik samt att en del tecken är ganska uppenbara. 

För min del var det faktiskt premiär med videochatt. =) Så himla häftigt det är egentligen; här sitter två döva personer och tecknar till varandra med femtio mils avstånd framför varsin liten skärm med kamera. Jo, jag är också helt döv utan mina *Höron... Vi pratade en bra stund och fick sagt bra mycket mer än om vi skulle ha skrivit ner allt vi ville säga på vanlig chatt. SÅ ROLIGT, nu vet jag hur det fungerar också! =D Hon visade mig runt lite i sitt hem, så att jag fick se det nya fräscha köket bland annat. Dessutom fick jag säga 'hej' till tonårssonen som blivit både lång och stilig ;-)

På sistone har jag kommit att teckna allt oftare vilket inneburit att mer och mer av mina gamla teckenspråkskunskaper dammas av. Teckenspråk såväl som alla andra talade språk uppdateras hela tiden och om man inte använder det flitigt hänger man inte riktigt med. Det är lite som när svenskamerikanerna i Minnesota upprätthåller en svenska som talades i Sverige på 1800-talet, eller som med min särbo som är född i Danmark men bott i Sverige sedan han var tio år... Det har hänt att de danskar han talat med sagt: "DET uttrycket har jag inte hört någon säga på säkert trettio år!" Min döva kompis K och jag umgicks mycket när vi var barn och tonåringar, men sen har vi bara träffats någon gång om året, så jag använder antagligen en del tecken som döva inte använt sedan 1980 ;-) Nja kanske är det inte helt sant, jag har faktiskt under senare år fått teckenspråksundervisning av region Skånes dövblindteam och på sistone har det blivit att jag använder det tillsammans med andra dövblinda när vi träffas. Ska jag vara ärlig, önskar jag att jag kunnat mer teckenspråk och att andra i min omgivning kunnat använda det. 

För trots mina *Höron så är det mycket som jag missar i kommunikationen med folk. Dels för att *Höron till skillnad från öron inte kan sortera bort oviktiga störande ljud och dels för att jag ser så dåligt. Jag är väldigt beroende av att kunna avläsa läpparna på den som talar, men med mitt smala synfält och med avsaknad av riktningshörsel är det något jag alltför ofta missar. Komplettera med teckenspråk eller använd tecken som stöd och jag hänger med mycket bättre utan att behöva bli så trött.

Fördelen i att teckna tillsammans med andra som har dövblindhet är att de är medvetna om min smala synfält eftersom de väldigt ofta själv också har det. Det betyder att vi med dövblindhet väljer att hålla våra händer ganska nära varandra och nära munnen, så att vi har möjlighet att få in mesta möjliga i synfältet. Inte alltför yviga gester, med andra ord. Dessutom är det teckenspråket som ligger till grund för det taktila teckenspråket. Dvs man använder teckenspråket när man talar till en person som varken kan se eller höra eller som har väldigt svårt att se eller höra och denne känner med sina händer över den andres för att avläsa. Kombinerat med socialhaptiska signaler förstärks upplevelsen av rum och känslor tillsammans med det taktila teckenspråket. 

I lördags var jag på Föreningen Sveriges dövblindas vårträff som hölls på restaurang Trivas på Råå. När jag kom dit visade det sig att ingen av de personer jag hittills var närmast bekant med var där. Vi var åtta personer, varav fem var huvudsakligen teckenspråkiga. Det var en intressant upplevelse att tillhöra minoriteten ibland "mina egna". Jag satt och iakttog dem medan de tecknade i en rasande fart till varandra. De flesta har som jag ett mycket litet synfält, så när någon ville ha ordet gällde att vifta mitt framför ögonen på den man ville prata med eller klappa på axeln. Har man inte ögonkontakt får man ingen respons på det man säger. Egentligen är det jättebra, för då går det inte heller att prata i munnen på varandra eftersom vi med vårt lilla synfält bara kan avläsa en i taget.

Men HU så svårt jag hade att hinna med att avläsa, jag är ju så ovan! Fast det var himla kul i alla fall, för de teckenspråkiga med dövblindhet var så himla gulliga och tog sig tiden att låta ovana Tina hänga med i alla fall. Efter den här dagen och tack vare att vi var så få fick jag lära känna ett gäng goa personer lite bättre och nästa gång blir det ännu lite lättare att hänga med.

Om ett par veckor reser jag till Stockholm där jag ska få träffa en döv **CI-kompis och förhoppningsvis några fler av hennes/våra vänner. Då blir det till att träna ännu mer på fingerfärdigheten.

* Höron = Hörapparat på ett öra/ Cochlea Implantat på andra örat
** CI = Cohlea Implantat

2 kommentarer:

  1. Teckenspråket ger så otroligt mycket för oss med nedsatt hörsel och kombinerat med dagens teknik kan det ge väldigt bra möjligheter. Facetime är bra, men funakr ju även med skype etc. Kanske funkar det så bra att det även kan vara aktuellt med bildtelefon? Är det hjälpmedlet jag använder mycket och är så nöjd med, både i frågan att kunna använda det som telefon, men också få distanstolkning om jag behöver tolk för ett minikort möte på jobbet som exempel

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Håller med dej, jag tycker åxå att det är kul med teckenspråk, och jag beundrar alla som kan teckna så jäkla snabbt!
    Ha de gott! / kramar från Jämtland ; )

    SvaraRadera