onsdag 3 november 2010

Vad utlöste brandlarmet?

Visa image002.jpg i bildspelDenna söta lilla bokmärkesängel fann jag infogad i mail från Pia på CI-teamet =D Tänk att hon kom ihåg att jag hade nämnt det ;-) (Se vidare i inlägg 21/9 "Drygt 40 timmar kvar...")

Måndag en vecka efter att jag fått mitt CI var det dags för återbesök i Lund. Jag började med att göra nya ljudinställningar hos Anders. Därefter tog Pia nytt audiogram på vä öra. En del av den förlorade hörseln på 125 resp 250 Hz (basområdet) har kommit tillbaka! =) Jag fick även göra en test på hörseluppfattningsförmågan. Innan op hade jag 28% hörseluppfattningsförmåga och nu efter en vecka uppnådde jag 44% med mitt CI! Iofs bör dessa siffror tas med en nypa salt, men ändå! Det går till så, att jag får lyssna på ett band med en uppsvensk mansröst som läser upp ord. "Du hör nu: vit", "Du hör nu: präst" "Du hör nu: båt", osv. Därefter ska jag upprepa vilket ord jag tycker mig ha hört. Vit kan bli vin, vis, lik, bin. Präst kan bli träsk, press, stress, fresk. Båt kan för mig bli våt, kål, låt, bål. Kåt har jag gissat på någon gång, men snabbt insett att det kan han ju bara inte ha sagt! ;O)

Fortsatte sedan med hörselträning hos Kerstin. Hon läste vidare i boken om Charles Lindberg och jag provade även lyssna med enbart CI och UTAN läppavläsning. Tom där lyckades jag hänga med. Tror jag hamnade på samma nivå som när jag enbart hade läppavläsning utan något ljud alls. Inte illa - det går framåt det här! Däremot var det lite svårare att höra skillnad på lika ord men med olika vokaler, tex stil-stol, mil-mol, finn-fann...

Tidigt nästa förmiddag fick jag träffa läkaren Karolina som såg glad ut över mina framsteg men sa att "det är bra att du är envis men du får/måste vila örat ibland" samt "du måste ha TÅLAMOD!" Har för mig att jag har hört det där ordet någonstans förr, men kan inte för mitt liv komma på vad det betyder ;-) 

Fortsatte sedan med mer lyssnarträning hos Kerstin, som rekommenderade mig att låna ljud- och textböcker på biblioteket. Vi övade även med hjälp av några program på datorn men där var det svårare att höra, tyckte jag, speciellt vokalträningen.

Till sist var det dags för ny ljudjustering inne hos Anders. Eftersom jag är så "duktig" (OBS! Anders ordval!) fick jag själv sköta ljudanpssningen på datorn. Det gick både snabbare och kändes tryggare att själv få vara chef över ljudnivån. Mitt i alltihop utlöstes dock brandlarmet och vi fick vackert ge oss ut utanför byggnaden. Inte hörde jag något brandlarm inte - inte ens med CI:t på... Brandbilarna kom snart dit men inte hörde jag dem heller, inte förrän de var bara 50m därifrån - och då med min hörapparat, INTE med CI:t... Tja, nu visade det sig vara falsklarm, så vi gick in igen och fortsatte med det vi höll på med.

Förresten, nu har jag svar på frågan om vad som händer om jag råkar slicka på ett elstängsel: Njae, jag vågade inte ställa frågan riktigt med de orden, det erkänner jag ;-) men svaret jag fick var att implantatet, den inopererade delen, den händer det inget med. Däremot kan elektroniken i den yttre delen, själva hörapparaten, slås ut. Så det är nog inte att rekommendera att sticka tungan i kontakten ;-)

2 kommentarer:

  1. Jag erkänner.......jag är skyldig till användandet av ordet TÅLAMOD! :) Vad roligt att det går framåt, som sagt vill du ha ljudböcker säg till, jag har ett gäng

    SvaraRadera
  2. Jadå, DU Nilla, Herr F, Anders Teknikern och nu Karolina Doktorn OCKSÅ! Alla envisas med att använda såna där ord som jag inte förstår!!!

    SvaraRadera