söndag 31 oktober 2010

Hur det låter i ett Cochlea Implantat efter sju dagar

Nu är jag inne på sjunde dagen med mitt Cochela Implantat. Fortfarande låter allt prat som R2D2 eller Kalle Anka i en plåtburk, medan andra kringljud faktiskt börjat låta nästan naturliga efter ett tag. Steg, pling på mobilen och microvågsugnen, när jag ställer ner tallriken på matbordet, när jag stänger en bildörr, när jag rullar min vita käpp på marken osv. (Jag har rullande kula på min käpp, och "käppar" inte den fram och tillbaka, som normalhörande oftast väljer att göra.)

Första dagen hemma igen var i torsdags. Då lunchade jag med några kollegor. Vi valde att gå ganska sent när restaurangen var lite tommare och satte oss i ett lugnt hörn. Hängde mina två FM-mikrofoner (som går till min högra, vanliga hörapparat) på två av dem och den tredje fick sitta närmast mig. Gick hyfsat bra att höra faktiskt ;-) 

Fredag började med spinningpass i ottan. Provade att ha implantatet påkopplat och det gick riktigt bra! Hade volymen på max, men valde att dämpa den så kallade känsligheten till ett minimum. Kunde inte höra skillnad på musik, sång eller när instruktören talade, men konstaterade att jag hörde takten i musiken riktigt bra och att jag - då jag kände igen en gammal låt - faktiskt kunde urskilja vissa ord. Musiken var inte så obehaglig som jag trodde att den skulle vara. Tex så upptäckte jag att det är mycket mer ljud i musiken än jag anat! =) En massa olika takter tex i trummorna än bara bastrummorna. High-haten och cymbalerna skulle jag omöjligt kunna höra utan implantatet. Tja, nu gissar jag ju vilka instrument jag hörde, men många ljud var det i alla fall.

När jag kom hem provade jag att spela lite på min gitarr och det låter faktiskt riktigt bra, för att inte säga fullt normalt! =) Ljudkvalitén menar jag då och inte mitt usla plonkande! ;-)

Satt framför datorn på kvällen och hörde ett pling. Vad var det? Gick runt lite och kollade. Kunde det kanske vara så att jag fått ett sms? Mobilen låg på soffbordet tre meter bakom mig och JAG HÖRDE DEN!!! Senare satte jag en mugg te i micron i köket och mig själv vid datorn i vardagsrummet. (Tur jag inte gjorde tvärtom, det kunde slutat riktigt illa...) Då hörde jag plinget på micron!!! I ett helt annat rum - säkert sex meter därifrån! =D

Lördag fm var jag på spinning IGEN. Tänkte "äh, va' f*n" och satte upp håret och blottade mitt CI för alla som ville se. Var nästan lite stolt över att jag är "ovanlig". Jag är nog ett äkta "Lejon" - lite sån där "vill-synas-typ" - eller vad tror ni som känner mig? ;-)

Efter spinningen åkte jag med en kompis till stora Köpcentrat som jag bara avskyr. En lönehelg till råga på allt. Hängde på henne FM-micken vilket är väldigt smidigt på ett sånt ställe! =D Lunchen intogs i mega-kaos-restaurangen med ytterligare en kompis som bossar i en av butikerna. Polarna hade varsin mick där jag stängt av kringljudet och jag satte ner känsligheten på implantatet. Tyckte faktiskt att det gick ganska bra att hänga med i snacket. Lördag em tog batterierna slut i implantatet. De räckte ungefär fem dagar. (Ett snabbt överslag ger en batteriårskostnad på närmre 3.000:-/öra...)

På kvällen däckade jag i soffan =( Så vansinnigt trött av alla ljud! Stackars pojkvännen, vilket tradigt sällskap jag blivit... Hoppas verkligen att jag blir piggare snart! Har varit helt slut sedan operationen och nu kommer en ny trötthetsvåg i samband med implantatet. (Ogilla!) 

På söndagen var vi och åt lunch på ett kafé mitt i skogen. Efteråt gick vi en sväng i skogen för att se om vi kunde höra fågelkvitter. Bad pojkvännen säga till om han hörde något, men skogen var smockfull av flanerare denna underbara höstsöndag, så eventuella birdies var skrämda till total tystnad. Fast det lär dyka upp många fler tillfällen. Innan operationen tänkte jag: "Vad i hela friden ska det vara bra för, att höra fågelkvitter?! Fåglar kan man ju ändå inte föra någon konversation med!" Nu har jag ändrat mig och ser faktiskt fram emot att få höra hur fågelkvitter låter. Vad jag kan minnas har jag nog aldrig hört det på riktigt. Jo, förstås: måsar, duvor, gäss, svanar, ankor och höns kan jag höra och det är ingen skönsång precis. Jo, tuppar gillar jag ;-)

Det var rejäl dimma på havet, så mistlurarna hördes genom båda öronen. Nu är detta ett ljud jag skulle ha hört i vanliga fall också, men det lät annorlunda i implantatörat.

Har kommit på, att om jag tittar på TV och kopplar om till T-läge (telespole, slinga) uppfattar jag tal riktigt bra. Jag övar och övar. Finner det tom lättare att höra med enbart implantatet än med båda öronen. Annars skulle jag nog välja att beskriva det som om jag hör vokalerna via hörapparaten och konsonanterna via implantatet. De "synkar" bara inte riktigt ännu.

Lyssnade på en låt av Tommy Körberg, som jag tycker har en underbar röst när jag hör med hörapparaten. Med implantatet lät det då inte alls lika bra, däremot kunde jag lättare urskilja VAD han sjöng via implantatet.

Imorgon och tisdag är det dags för audiologen Lund igen. Fler justeringar och mer träning. Ska prova att öka på den där höga diskanten, den som gör att jag hör klingandet av glas eller nyckelknippan samt visslandet i bokstaven "S".

Det som jag i nuläget finner svårast med implantatet, är att särskilja olika ljud som kommer samtidigt. Tex om några personer talar samtidigt som jag ska försöka hålla en egen konversation med en annan person. Det är tyvärr inte något som kommer att ändra sig med tiden om jag förstått hörselteknikerna rätt. Hur jag ska lösa det på jobbet i ett kontorslandskap begriper jag inte än. Får se om det går att hänga på mina bankkunder mikrofonen???

Skulle du kunna tänka dig att tala i en mikrofon om din hörselskadade banktjänsteman, tandläkare eller frisör bad dig?  

2 kommentarer:

  1. Ja, det skulle jag men du visste du väl att jag skulle svara. Och du nog är det väl mer än 6 meter till micron?? eller?? jag tyckte också att det gick riktigt bra på väla......allra helst när jag skulle kolla om du hörde mig, där borta på andra sidan :)och tänk vad bra det är nu när man kan se vilken sida som är babord på dig ;)

    SvaraRadera
  2. Mmm den där röda blinkande lampan ska jag minsann ha kul med ;-)

    SvaraRadera