onsdag 28 mars 2012

Gubbjävel! (Version 2.1.½)


När jag kom hem efter en tur på stan idag såg jag en snubbe sitta på trappen framför min ytterdörr. Bredvid honom stod en väldigt stor okopplad hund. Jag har viss respekt för hundar och kan ibland vara ganska hundrädd. Speciellt om jag inte alls känner ägaren. Den här snubben såg ovårdad och obehagligt smutsig ut. Som en uteliggare eller vad vet jag, en missbrukare? (Fick känslan av att han var bekant med kvinnan i frisörsalongen/hundnattiset/massageinstitutet här i närheten...) 

Jag stannade en bit ifrån och sa: "Ursäkta men jag ska in genom den där porten, du skulle inte vilja vara snäll och koppla din hund?"
"Haha, nää det tänker jag inte alls göra!" skrattade snubben. "Och jag sitter så bra här, så lycka till med att komma in!" 
Ehh, han måste driva med mig, tänkte jag... I samma stund började hunden kliva fram mot mig och jag blev riktigt rädd istället och backade, samtidigt som jag bad ägaren att genast ta rätt på sin hund. Min vita käpp fungerade som ett slags skydd framför mig, men nu var jag vettskrämd. Hunden slutade gå mot mig och gick tillbaka till sin ägare igen. Jag käppade mig fram mot dörren medan husse klappade sin hund, dock utan att flytta på sig en millimeter. Medan jag försökte sträcka mig över idioten på trappen för att slå in portkoden kallade han mig för "en bindgalen, hotfull idiot och att såna som jag borde spärras in". Själv försökte jag förklara för honom att jag faktiskt var rädd för hunden. Först efter fyra försök fick jag rätt på portkoden - pust! 


Ursäkta, men nu har det väl ändå gått för långt!!! En hundägare med minsta vett i skallen visar förståelse och respekt för att andra människor faktiskt kan vara hundrädda och om man inte vill koppla sin hund, då bör man åtminstone ha begrepp på att gå undan med hunden. Speciellt när det, som i detta fallet, är en nyfiken hund som vill fram och "hälsa". Dessutom, ska en synskadad person behöva kallas hotfull och galen för att hon/han använder sin vita käpp? (En annan sak kanske om jag hade lyft käppen en halmeter och slagit vilt i luften, vilket jag med facit i hand kanske borde ha gjort? ;-) ) Nej, men jag menar: en uppfostrad och frisk hund med en frisk ägare bör väl ändå kunna klara av att det finns käppar, rullstolar, barnvagnar och annat utan att uppfatta sådant som hot. Jag försöker trösta mig med att han nog verkligen VAR en missbrukare - om nu det kan vara en tröst? För djur som hamnat i fel människors händer är inget bra. 

VARFÖR VARFÖR VARFÖR råkar jag ut för såna här typer jämt och ständigt??? Är det magneten jag har fått inopererad i skallen som drar allt skrot till mig...? 


2 kommentarer:

  1. Usch fy såna trista typer. Hade det varit jag så hade jag drämt till gubben med käppen, å följden hade väl varit att hunden hade farit på mig. Det är skumt med magneten... jag hade förväntat mig att snygga välbyggda "unga" herrar skulle dras till den - men nej, i så fall bara försäljare.

    SvaraRadera
  2. Fick just info från någon att snubben är ett original som ofta råkar i gräl med folk, så jag ska försöka att inte ta det personligt.

    Jo Berit, man kunde ju hoppats på de där snygga välbyggda unga herrarna med stålbiceps och tvättbräda hård som plåt på magen, men istället får vi de där andra med pacemaker, silver i håret och en massa kvicksilver i tänderna efter oss... HAHA! Fel metall!!!

    SvaraRadera